Column: "My working class hero"

26 februari 2010

Column: "My working class hero"

Vandaag ben ik met de heerĀ  B. Ghoudane (54) op stap geweest. Ghoudane is schoonmaker op Utrecht Centraal. Ghoudane staakt, vandaag al voor de vierde dag.

foto20100226-dhr-b-ghoudane

De schoonmaaksector is voor werknemers een ramp. Intimidatie, ontduiking van de CAO is aan de orde van de dag. Veel schoonmakers zijn daarom bang om voor hun rechten op te komen. De laatste jaren is daar verandering in gekomen. FNV Bondgenoten is schoonmakers op een heel rechtstreekse manier gaan organiseren. De problemen van de schoonmakers staan daarbij centraal.

Sinds dinsdag is een landelijke staking voor onbepaalde tijd voor de schoonmakers in de trein uitgeroepen. Ze eisen een geringe loonstijging, reiskostenvergoeding, mogelijkheden voor studie en bovenal respect.

In de steden waar de vakbond al langer actief is, is de staking (bijna) volledig. Niet in Utrecht. In Utrecht zijn de meeste schoonmakers nog bang voor hun werkgever. Zo niet meneer Ghoudane. Ghoudane staakt, maar hij blijft niet thuis. Elke dag gaat hij naar het station om zijn collega's te overtuigen mee te doen. Langzaam aan gaat er wat veranderen. De collega's staan achter Ghoudane, maar durven nog niet te gaan staken. Toch is er meer nodig. Als je respect wilt krijgen moet je daarvoor strijden. Het begint dan bij durf, bij respect voor jezelf. Dat hoef je meneer Ghoudane, mijn working class hero, niet meer te vertellen.

Michel Eggermont