Het GVU is onmisbaar

25 februari 2010

Het GVU is onmisbaar

gvu-publiek-bezit

De bus wordt weer publiek bezit, want het is onmisbaar voor een bereikbaar en schoon Utrecht. Dat verklaarden de SP en de ABVOKABO FNV woensdag. In tegenstelling tot andere grote steden heeft Utrecht geen eigen gemeentelijke vervoersbedrijf meer. Ons GVU, waarvan het oude logo nog wel op de bussen staat, is in 2006 aan connexxion verkocht. Een meerderheid in de raad, van PvdA, GroenLinks, CDA, VVD, D66 en ChristenUnie, stemde in met deze verkoop.

Sindsdien merken we hoe de kwaliteit van van het openbaar vervoer achteruit gaat. Er wordt niet geïnvesteerd in nieuw materiaal en schone bussen uit Utrecht rijden nu in andere steden. Het zijn de buschauffeurs die via hun ondernemingsraad en de vakbonden FNV en CNV, als eerste hebben gepleit dat de overheid weer de verantwoordelijkheid voor het openbaar vervoer op zich neemt. Samen met de chauffeurs voerde de SP daar woensdag campagne voor. Het station werd afgeplakt met SP 'publiek bezit' stickers en afzetlint.

sp-ov-24-2-10-4

Publiek bezit

Wat onmisbaar is regel je samen. In stad als Utrecht is betaalbaar, snel en schoon openbaar vervoer onmisbaar. Er is maar weinig ruimte voor nieuwe wegen in de stad, schone lucht is van groot belang voor de gezondheid en tegelijkertijd moet de stad wel bereikbaar blijven. Daarom moeten we samen zorgen voor goede bus en tramverbindingen. We kunnen dit niet overlaten aan een onvoorspelbare markt en mensen waarvoor geld het enige motief is.

sp-ov-24-2-10-7

Een stem op de SP 3 maart is een stem voor goed openbaar vervoer. De SP wil dat de gemeente weer de verantwoordelijkheid neemt voor een van onmisbare onderdelen van onze stad.