Geen draagvlakmeting sloop David van Mollemstraat

30 april 2010

Geen draagvlakmeting sloop David van Mollemstraat

De bewoners van de David van Mollemstraat 5-15 krijgen geen draagvlakmeting over de voorgenomen sloop van hun huizen. Een SP-amendement om die peiling wel te houden kreeg slechts de steun van Leefbaar Utrecht en Trots, bij de raadsbehandeling van de herontwikkeling van het Zijdebalenterrein op 29 april.

Sloop ongewenst

Eind 2009 werden de bewoners van de David van Mollemstraat 5-15 overvallen met de mededeling dat hun huizen zouden worden gesloopt. Al sinds medio 2007 was duidelijk dat dit in de plannen zat, maar verhuurder Mitros had de bewoners in de tussenliggende jaren nog niets verteld. Sterker nog; in 2008 heeft Mitros bijvoorbeeld ingestemd met het aanbrengen van centrale verwarming door een van de bewoners.

Geen sloop

Het merendeel van de bewoners is tegen de sloop van hun huizen. Een aantal ouderen ziet een gedwongen verhuizing op hun leeftijd totaal niet zitten en daarbij is het maar zeer de vraag waar de bewoners voor dezelfde prijs een vergelijkbare woning kunnen krijgen.

Inmiddels wordt er druk onderhandeld. Vrijwel alle voorwaarden die gangbaar zijn bij sloopprojecten onder de vlag van 'Utrecht Vernieuwt' worden ook aangeboden bij dit plan, behalve de draagvlakmeting. De SP vindt het niet in de haak dat er zo ongelijkheid ontstaat tussen huurders van sociale huurwoningen in de stad en vindt de draagvlakmeting een goede stok achter de deur om optimale voorwaarden voor de bewoners af te dwingen, als ze dan toch weg moeten. Wordt hier niet aan voldaan, dan blijven de huizen gewoon staan.

Wethouder Bosch zegde toe zijn best te doen om de zaken voor de huurders goed voor elkaar te krijgen, wat voor de collegepartijen GroenLinks, PvdA en D66 voldoende was om ons amendement niet te steunen. We zullen zien wat die toezegging waard blijkt.