Emile Roemer geeft startsein voor grootschalig onderzoek in de sociale werkplaatsen

15 februari 2011

SP-fractievoorzitter Emile Roemer heeft met een bezoek aan de kwekerij van de sociale werkplaats UW Groen in Utrecht het startsein gegeven voor een grootschalig SP-onderzoek onder medewerkers van de sociale werkplaatsen. De SP wil meer te weten komen over de problemen waar de medewerkers van de sociale werkplaatsen mee kampen, en oplossingen voor de problemen horen.

Emile op bezoek bij UW-Groen

Het CPB voorspelt een verlies van 30.000 banen bij de sociale werkplaatsen. De SP krijgt daar veel verontrustende berichten over. "Er gaapt een diepe kloof tussen de werkelijkheid van het ministerie en de werkelijkheid van de medewerkers van de sociale werkplaatsen. Uit mijn bezoeken aan de werkplaatsen blijkt dat het werk niet altijd wordt aangepast aan de handicap van de medewerker. Ook deugen de werkomstandigheden niet altijd. Bovendien zien we dat steeds meer mensen met een baan in de sociale werkplaats niet rond kunnen komen en schulden moeten maken", aldus Roemer.

De vragenlijst is bedoeld om alle problemen en meningen van de medewerkers van de sociale werkplaats op een rij te zetten en suggesties en oplossingen in de Tweede Kamer te brengen. De vragenlijst kan worden ingevuld op de speciale site www.armoedewerktniet.nl