huisjesmelker Chang toont falen gemeente utrecht aan

15 maart 2011

huisjesmelker Chang toont falen gemeente utrecht aan

Tim SchipperOp 10 maart heeft ROOD, jong in de SP, samen met de LSVb de Utrechtse huisjesmelker Chang weer verkozen tot huisjesmelker-van-het-jaar. Ze kreeg deze prijs omdat ze nog steeds teveel huur vraagt en amper onderhoud verricht. Deze huisjesmelker ontving de oneervolle prijs, om dezelfde redenen, ook al in 2006. ROOD en de LSVb komen tot de conclusie dat de afgelopen 5 jaar de woonsituatie van Chang's huurders niet verbeterd is en dat de gemeente Utrecht hierin tekort is geschoten.

Dit is voor de SP Utrecht reden geweest om vragen te stellen aan de verantwoordelijke wethouder Harry Bosch. De SP wil weten waarom de woonsituatie van Chang's huurders zo slecht is gebleven de afgelopen 5 jaar, terwijl de gemeente op de hoogte was van de problemen. De gemeente Utrecht controleert wel op omzetvergunningen en of er niet teveel mensen in een huis wonen, maar doet niets om het woongenot en veiligheid van huurders en omwonenden te verbeteren.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Het is mooi dat er gecontroleerd wordt of huisjesmelkers zich aan de huisvestigingsregels houden, maar de gemeente laat tegelijkertijd de huurders en buurtbewoners in de kou staan."

De SP wil dat de gemeente zich inzet voor het woongenot van huurders en omwonenden. Bijvoorbeeld door bestuurlijke boetes te gebruiken voor een lik-op-stuk beleid bij groot achterstallig onderhoud. Bovendien kan het Huurteam een grotere rol krijgen in de aanpak door dit team niet alleen op meldingen te laten reageren, maar actief op zoek te laten gaan naar problemen.