Procedure Daklozenuitkering in strijd met bestuursrecht?

15 maart 2011

Procedure Daklozenuitkering in strijd met bestuursrecht?

Nicole van GemertDe SP Utrecht heeft vragen gesteld aan de wethouder over de aanvraag van een uitkering voor daklozen. In Utrecht is het de praktijk dat niet iedere dakloze zomaar een uitkering kan aanvragen. Dit kan pas na een 'kennismakingsgesprek' met een ambtenaar van SoZaWe. In die gesprekken worden personen die volgens de ambtenaar geen kans maken op een uitkering doorverwezen naar een andere stad of instelling.

Deze ambtenaar beslist direct na een kort gesprek of de persoon een uitkering mag aanvragen. Via de Hulpdienst heeft de SP vernomen dat daklozen tijdens dit 'kennismakingsgesprek' regelmatig onterecht weggestuurd worden. Als deze mensen na de weigering een advocaat in de arm nemen, kunnen ze ineens wel een aanvraag indienen.

De SP wil meer duidelijkheid over dit 'kennismakingsgesprek'. Daarom heeft gemeenteraads-lid Nicole van Gemert de verantwoordelijke wethouder schriftelijk gevraagd om toelichting: "Ik wil weten welke criteria de ambtenaar gebruikt in het kennismakingsgesprek en hoe deze procedure zich verhoudt met de beginselen van goed bestuur en het bestuursrecht. Elke burger moet de mogelijkheid hebben om in bezwaar te kunnen gaan tegen een besluit van de gemeente." De mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen besluiten van de overheid is een recht vastgelegd in de wet. Als de gemeente deze mogelijkheid tot beroep niet biedt, handelt zij in strijd met deze wet.