SP: Nieuw politiek jaar met dezelfde oude vragen

25 augustus 2011

SP: Nieuw politiek jaar met dezelfde oude vragen

Vandaag komt de gemeenteraad voor het eerst sinds de zomervakantie weer bijeen. Het is de eerste mogelijkheid om mondelinge vragen te stellen aan de wethouders. De SP grijpt deze kans met beide handen aan en eist opheldering over onnodige bureaucratie die de ouders van een gehandicapt kind dwarszit. Daarnaast wil de SP weten waarom er voor het gezondheidscentrum Hoograven na 11 jaar nog steeds geen enkele steen gelegd is.

De SP is woedend over het feit dat de bureaucratie van de gemeente er voor zorgt dat ouders niet voor hun gehandicapte kind kunnen zorgen. De ouders van Jip vragen een bouwvergunning aan voor een uitbouw om voor hun 2-jarige kind te kunnen blijven zorgen. Alles was klaar, maar nu worden ze door de welstandscommissie terug naar af gestuurd. De SP stelt samen met D'66, Leefbaar Utrecht en de VVD mondelinge vragen over deze wantoestanden. "Het is onbegrijpelijk we in Utrecht procedures zo ingewikkeld maken dat ouders hun kind niet de zorg kunnen geven die het nodig heeft." Aldus fractievoorzitter Tim Schipper: "Wij eisen dat elke schijn van willekeur in een procedure vermeden wordt en de procedure ook voor inwoners begrijpelijk wordt gemaakt. Het minste wat de gemeente voor Jip en zijn ouders kan doen is alsnog een vergunning verlenen."

Ook over het Gezondheidscentrum Hoograven blijft de gemeente Utrecht maar doormodderen. De gemeente had na 11 jaar aanrommelen afspraken gemaakt met Portaal en in 2013 zou het centrum af zijn. Vlak voor de zomervakantie blijkt dat deze afspraken toch niet doorgaan. Tim Schipper: "Dit is te bizar voor woorden. Het lukt de gemeente al 11 jaar lang niet om afspraken te maken over een gezondheidscentrum. Tegelijkertijd begint de tijdelijke locatie uit elkaar te vallen. Ik wil, samen met GroenLinks, weten wanneer dit centrum er komt! Bovendien moet de gemeente voor de winter zorgen voor goede huisvesting."