Plucheplakken belangrijker dan verantwoordelijkheid nemen

17 februari 2012

Plucheplakken belangrijker dan verantwoordelijkheid nemen

De SP heeft tijdens het debat over de zaak Nicolich het vertrek geƫist van burgemeester Wolfsen. Samen met de VVD en Leefbaar Utrecht diende de SP een motie van wantrouwen tegen hem in.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Wij waren er natuurlijk al eerder klaar mee. Maar gisteren bleek opnieuw dat de burgemeester geen enkele regie heeft over gevoelige dossiers. Bovendien bleef hij ook tijdens het debat volharden in gedraai, in plaats van schoon schip te maken." De meerderheid in de gemeenteraad stemde de motie weg.

Zoals verwacht werd de pas in november 2011 aangetreden wethouder Isabella naar voren geschoven als bliksemafleider voor het falen van het hele college. Hij had felle kritiek op zijn voorganger Bosch, maar excuses bleven uit. "Een gemiste kans", aldus Tim Schipper. "De wethouder heeft toegegeven dat de gemeenteraad vanaf het begin onjuist is voorgelicht en het hele college heeft daar vanaf geweten. Een doodzonde."

Toch was dit alles voor de coalitie van PvdA, D66 en GroenLinks geen aanleiding om de wethouder of burgemeester Wolfsen af te straffen. Alleen een motie van afkeuring voor het hele college kreeg wel een meerderheid in de gemeenteraad.

Gevolgen heeft dat niet. Plucheplakken bleek ook nu weer belangrijker dan verantwoordelijkheid nemen voor grove fouten.