Inwoners Utrecht: "De bus moet blijven!"

18 april 2012

Inwoners Utrecht: "De bus moet blijven!"

Bij de raadsinformatieavond werd gisteravond pijnlijk duidelijk dat er veel verzet is tegen de voorgestelde bezuinigingen op de stadsbus. In een overvolle zaal lieten veel bewoners, buurtverenigingen en andere belangenverenigingen in duidelijke taal hun protest horen. De conclusie was duidelijk: de stadsbus moet blijven!

Begin maart werd bekend dat het BRU (Bestuur Regio Utrecht) en de gemeente Utrecht een groot aantal GVU-buslijnen in de stad willen inkorten of schrappen. Daar komt nog boven dat de ritprijs 5% duurder word. Vooral ouderen maken zich veel zorgen omdat zij afhankelijk zijn van de bus. Als de buslijnen zouden verdwijnen, betekent dit dat deze mensen een stuk minder mobiel worden. Voortaan zijn zij afhankelijk van de dure regiotaxi. Maar bijvoorbeeld ook bewoners uit Hoograven lieten duidelijk merken dat ze niet blij waren met het verdwijnen van lijn 6 door hun wijk. Bovendien betekent minder bussen, meer ander verkeer.

Voor de SP is dit pas het begin van de campagne 1 voor OV. Ook de komende maanden zal de SP samen met de inwoners blijven strijden om de bus te behouden. "De wethouder kiest ervoor de verantwoordelijkheid af te schuiven naar het BRU," aldus SP-raadslid Michel Eggermont. "Maar de gemeente kan er ook voor kiezen om extra in het busvervoer te investeren om de kwaliteit in ieder geval op peil te houden, zoals de gemeente Den Haag ook heeft gedaan."