Personeel thuiszorg: Utrecht, neem je verantwoordelijkheid voor goede zorg!

25 september 2012

Personeel thuiszorg: Utrecht, neem je verantwoordelijkheid voor goede zorg!

In het kader van de Dag van de Thuiszorg organiseerde het actieplatform 'Wij zijn de Thuiszorg' vandaag een manifestatie voor het stadhuis in Utrecht. Thuiszorgmedewerkers, leden van de SP en vakbondsleden wilden met de manifestatie aandacht vragen voor de steeds slechter wordende arbeidsomstandigheden in de thuiszorg en de gevolgen voor de kwaliteit in Utrecht.

SP-Raadslid Nicole van Gemert: "Goede zorg is een taak van de gemeente, maar het College trekt haar handen ervan af. We moeten lijdzaam toezien hoe de prijs leidend is geworden bij het aantrekken van mensen in de zorg, wat ten koste gaan van de kwaliteit."

geen marktwerking in de thuiszorg

Verschillende mensen kwamen aan het woord. Cliënten en medewerkers vertelden over de gevolgen van marktwerking en over verbroken contracten en lagere lonen. SP-wethouder van Wijk bij Duurstede, Jan Burger, vertelde over alternatieven voor marktwerking in de thuiszorg en de successen van een andere, kleinschaligere benadering. Sengul Sözen, bestuurder van de Abvakabo FNV, lichtte toe waarom het zo belangrijk is dat thuiszorgmedewerkers voor elkaar en hun cliënten opkomen.

SP-wethouder Wijk bij Duurstede Jan BurgerJan Burger: SP-wethouder in Wijk bij Duurstede

Het was de bedoeling van de manifestatie om de verantwoordelijk wethouder, Rinda den Besten, bijna 4000 handtekeningen te overhandigen die de afgelopen weken zijn opgehaald. Helaas wilde zij ze niet in ontvangst nemen. De thuiszorgmedewerkers geven het echter niet op en zullen een ander moment zoeken om het bestuur van Utrecht op te roepen verantwoordelijkheid te nemen.

De SP heeft de kwestie geagendeerd voor de gemeenteraad. Vanavond al komt dit ter sprake tijdens de Raadsinformatieavond in het stadhuis.