Help de huurder: Levendig actieoverleg Ondiep

21 juni 2013

Help de huurder: Levendig actieoverleg Ondiep

Na Overvecht was Ondiep afgelopen week de tweede halte in de huurcampagne van de SP Afdeling Utrecht. Op de agenda stonden de huurexplosie van de afgelopen twee jaar, de gevolgen van de verhuurderheffing en wat mensen kunnen doen tegen het huurbeleid van het PvdA-VVD kabinet Rutte II.

Het werd in de Monicakerk een levendig actieoverleg. Het afbraakbeleid zit de mensen hoog.

20130619 Ondiep_12

Een van de vele reacties uit de zaal

De aftrap was voor SP-fractievoorzitter Tim Schipper. Hij nam de zaal mee in het SP-onderzoek 'Uitgewoond?', waaruit blijkt dat vrijkomende huurhuizen de afgelopen twee jaar gemiddeld 21,5% duurder zijn geworden. Als je verhuist betaal je de hoofdprijs. Dat was meteen ook de boodschap naar bewoners uit buurten waar nog gestemd moet worden over sloop: weet waar je ja tegen zegt.

SP Eerste Kamerlid Bob Ruers sprak over de gevolgen van de Blokbelasting en de noodzaak het verzet tegen het kabinet op te voeren. "Vooralsnog ziet het er niet goed uit, maar we blijven proberen het verstand terug te krijgen bij het kabinet. Vooral de PvdA moet zenuwachtig worden. Er komen tenslotte weer raadsverkiezingen aan. Laat u horen, organiseer uzelf."

20130619 Ondiep_3

Bob Ruers: "Maak de PvdA zenuwachtig"

Ook de Woonbond was er weer bij. Riky Bouwman vertelde de mensen over de mogelijkheden om bezwaar te maken tegen de huurverhoging en riep op dat ook vooral te doen, want er zijn een hoop fouten gemaakt bij de inkomensopgaves van de belastingdienst.

Dat jezelf organiseren helpt, werd bevestigd door Ron Roerhorst van de Bomenbuurtvereniging. Een jaar geleden trok de buurt aan de bel bij de SP, vanwege de rampzalig slecht uitgevoerde renovaties. Nu is er een bloeiende bewonersverenging met 210 leden, die met succes voor de bewoners opkomt misstanden consequent op tafel gooit bij verhuurder Mitros.

20130619 Ondiep_17_sml

Ron Roerhorst van de Bomenbuurtvereniging

Bij de afsluiting van de avond sprak Ron zijn speciale dank hiervoor uit aan SP-gemeenteraadslid Michel Eggermont: "Hij was er vanaf dag 1 bij. Zonder zijn hulp waren we nooit gekomen waar we nu zijn."

Graag gedaan Ron, we gaan door!