SP: 310% winst verkoop huis oud-burgemeester Brouwer moet terug naar Mitros

1 juni 2013

SP: 310% winst verkoop huis oud-burgemeester Brouwer moet terug naar Mitros

De Utrechtse SP-fractie doet een appél op oud-burgemeester Brouwer (PvdA), om de 310% winst die ze denkt te gaan maken op haar woning, terug te storten naar Mitros.

In 2000 kocht zij het pand voor  444.704 na een schimmige deal, die de SP destijds in de gemeenteraad aan de kaak stelde. Nu gaat de woning voor  1,825 miljoen van de hand (tot voor kort  1,95 mln), terwijl de huizenprijzen in de tussentijd slechts met 38% zijn gestegen.

De SP reageert hiermee op de berichtgeving in het AD/UN van 1 juni, waarmee de kwestie weer actueel is geworden.

SP-gemeenteraadslid Michel Eggermont: "Als je de gemiddelde prijsstijging als uitgangspunt neemt, had het huis in 2000  1,21 miljoen moeten kosten. Precies wat de SP toen al zei. Met terugwerkende kracht het bewijs dat we destijds gelijk hadden met onze stelling dat er matswerk aan te pas was gekomen. Dat moet nu worden rechtgezet wat ons betreft."

De SP-fractie beseft dat ze formeel geen enkele zeggenschap hierover heeft, maar dat is geen reden om de zaak te laten rusten. Eggermont: "Dit schaadt nog maar weer eens het aanzien van de politiek. Ons appél geldt dus evenzeer Brouwers partij de PvdA. Dit kan echt niet."

Wat politiek wel kan is er alles aan doen om zulke zaken in de toekomst onmogelijk te maken. Eggermont daarover: "Het college moet voor zichzelf strikte regels opstellen. Het beeld van zakkenvullers kan alleen doorbroken worden als je dit matswerk uitsluit."

De SP zal hierover schriftelijke vragen stellen.