Kanaleneiland Noord nieuwe goudkust?

8 juli 2013

Kanaleneiland Noord nieuwe goudkust?

Kort geleden nog bestemd voor de sloop, nu wordt een vijfkamerflat op de Adenauerlaan door Mitros te huur aangeboden voor bijna € 800 per maand. Ingeschreven staan als woningzoekende is niet nodig, maar je moet wel € 39.601 per jaar verdienen als je alleen bent en € 51.481 als gezin. Er mogen maximaal vier mensen wonen. De buurman, in een identieke woning, betaalt 32% minder.

De SP snapt er niets van en stelt vragen aan het college van B&W.

Een portiek aan de Adenauerlaan (foto maart 2012)

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De huizen in dit deel van Kanaleneiland Noord waren zogenaamd niet meer van deze tijd en rijp voor de sloop. Het achterstallig onderhoud loopt de spuigaten uit. Ik heb daar al vier keer vragen over gesteld. Nu wordt het gebied ineens omgedoopt tot een soort goudkust? Als sloop blijkbaar van de baan is, dan moet Mitros als de donder aan de slag met het wegwerken van de achterstanden. De mensen hebben wel weer een huurverhoging van minimaal 4% voor hun kiezen gekregen. Je reinste huisjesmelkerij."

Ook de toewijzing aan allleenstaanden of kleine gezinnen stoort de SP. Schipper: "Er zijn veel te weinig grote woningen. In maart van dit jaar is met de corporaties afgesproken dat die uitsluitend naar grote gezinnen zouden gaan. De inkt is nog niet droog of de afspraken gaan alweer de prullenmand in. Als je geld hebt kan je meteen terecht, heb je het niet, dan kan je wachten tot het einde der tijden."

De SP wil weten hoe vaak dit soort onttrekkingen aan de sociale huurvoorraad plaatsvinden en eist dat het college er een einde aan maakt.