SP: betere controle afspraken tijdelijke huur

10 december 2013

SP: betere controle afspraken tijdelijke huur

In 15 vragen aan het college van B&W wil de Utrechtse SP het naadje van de kous weten over tijdelijke verhuur in de stad. Dit naar aanleiding van het plotseling opzeggen van de contracten van een aantal tijdelijke huurders aan de Marshalllaan, die de toezegging hadden dat ze tot de sloop van het complex ‘Eiland 8’ konden blijven zitten.

Uit buurtonderzoek van de SP en ROOD bleek bovendien dat de tijdelijke bewoners in een flink aantal gevallen de hoofdprijs betalen voor de slecht onderhouden en ongeïsoleerde flats.

Tijdelijke huurflats aan de Monnetlaan

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Hele complexen sociale huurwoningen in de stad hebben het sloopstempel gekregen. Tijdelijke verhuur is op zich prima om leegstand te voorkomen, maar de Marshalllaan maakt duidelijk dat je daarmee een hele groep tweederangs huurders hebt gecreëerd zonder rechten, maar die wel te maken hebben met achterstallig onderhoud, hoge huren en stookkosten."

De SP wil ook weten wat er gebeurt met de sociale huurwoningen die door de corporaties te koop worden aangeboden, maar die niet binnen een jaar worden verkocht.

Schipper daarover: “Ons voorstel om die huizen na een jaar weer normaal te verhuren is in 2011 met een dikke meerderheid aangenomen. Het lijkt er echter op dat ze in toenemende mate na een jaar met tijdelijke contracten verhuurd worden. Er zijn gewoon te weinig betaalbare huurwoningen, groepen huurders zijn elkaars concurrent. Ik wil zicht krijgen op de omvang van deze ontwikkeling en de misstanden aanpakken.”

De vragen van de SP worden ondersteund door GroenLinks en D66.