Toevlucht wint terecht strijd voor nieuw onderkomen

8 juni 2014

Toevlucht wint terecht strijd voor nieuw onderkomen

Deze week is bekend gemaakt dat de bewoners van Toevlucht niet op straat hoeven te slapen, maar met hulp van de gemeente onderdak krijgen. Het zag er lange tijd naar uit dat de gemeente hen op straat aan hun lot zou overlaten. SP-raadslid Hilde Koelmans is blij met het nieuws: "Nog geen 3 weken geleden demonstreerde de SP samen met deze mensen voor menswaardige opvang. Na mijn oproep in de raadsvergadering hiervoor te zorgen is wethouder Jongerius snel aan de slag gegaan. Er is nu een nieuw onderkomen gevonden."

De SP strijdt al langer voor menswaardige opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Vanuit de Raad van Europa is Nederland op de vingers getikt wegens het ontbreken hiervan. Soms werkt bijvoorbeeld een herkomstland niet mee of zijn mensen te ziek om terug te keren. Ondanks dat de Nederlandse overheid de uitzetting niet voor elkaar heeft gekregen wordt men toch op straat gezet. Dit kan ertoe leiden dat mensen extra kwetsbaar worden voor bijvoorbeeld uitbuiting.

SP raadslid Hilde KoelmansKoelmans: "Ik hoop dat er snel een duurzame oplossing kan worden gevonden voor deze mensen. Of dat nu betekent dat zij een verblijfsvergunning krijgen of terugkeren naar hun land van herkomst. Dat is alleen mogelijk als zij goede opvang krijgen. Zolang het Rijk hier niet voor zorgt, zal de gemeente haar verantwoordelijkheid moeten nemen."

De gemeente zal op verzoek van SP ook met een aantal betrokken organisaties en instanties in gesprek gaan om te komen tot een structurele oplossing. In de tussentijd hebben de bewoners en vrijwilligers van Toevlucht nog steeds de hulp nodig van de Utrechters.

Wil je hen eenmalig of structureel helpen? Mail dan naar winteropvang@gmail.com.