Daklozen verre van rijk

3 december 2014

Daklozen verre van rijk

De Utrechtse editie van het Algemeen Dagblad kopte vandaag dat de daklozen in Utrecht te rijk zouden zijn. Een beeld waar de SP Utrecht zich moeilijk in kan vinden.

'Utrechtse daklozen te rijk om hulp te vragen' is de titel van het artikel. Deze 'rijkdom' zou als gevolg hebben dat daklozen niet gemotiveerd zijn om door te stromen naar een hostel of woning met begeleiding, omdat ze bij het leven op straat meer geld overhouden om uit te geven aan de dingen die ze zelf willen. Ook het Leger des Heils beaamt dat in dit artikel. De SP Utrecht kan zich niet voorstellen dat daklozen rijkdom ervaren en hierdoor geen prikkels ervaren om door te stromen. “Drempels om hulp te zoeken liggen waarschijnlijk op andere vlakken, zoals wantrouwen of slechte ervaringen uit het verleden, en niet bij de zogenaamd riante daklozenuitkering”, zo stelt SP-raadslid Hilde Koelmans. “Het leven op straat is sowieso duurder dan een huiselijk leven; denk aan elke dag eten en drinken kopen, geen voorraad kunnen aanleggen, je kleren laten wassen enzovoort. Het is dan ook volledig misplaatst om een dakloze rijk te noemen.”

De SP Utrecht heeft begin 2014 uitgebreid onderzoek gedaan onder Utrechtse dak- en thuislozen, met name over het toelatingsbeleid. De resultaten kunt u terugvinden in ons rapport '(Z)onderdak in Utrecht'.