Tijdelijke huurders uitgemolken door Portaal

17 februari 2016

Tijdelijke huurders uitgemolken door Portaal

Foto: -

Deze week kwamen de antwoorden van het stadsbestuur op de vragen die SP gesteld heeft over de tijdelijke huurders aan de Oudegeinlaan. Bij een buurtonderzoek merkte de SP dat tijdelijke huurders, tegen de afspraken in, veel meer betalen dan de vorige reguliere huurders.

De SP wil graag weten wanneer de gemeente gaat ingrijpen en hoe dat gaat gebeuren. SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “De ervaring leert dat weer eens in gesprek gaan met Portaal ontzettend lang kan gaan duren. We willen zo snel mogelijk van de wethouder weten of Portaal de huren voor de tijdelijke huurders met terugwerkende kracht gaat verlagen.”

Foto: SP
Schipper: “Portaal houdt net een andere interpretatie aan van de afspraken. Ze kijken naar de maximale huur van het complex in plaats van wat reguliere huurders eerder betaalden. Dat lijkt mij gewoon een huisjesmelkersconstructie. Gelukkig heeft de wethouder nu aangegeven dat die vlieger niet op gaat.”

Bij het buurtonderzoek van de SP bleek één tijdelijke huurder de hoofdprijs te betalen: 170 euro meer dan de vorige reguliere huurder.  “We vragen ons ook af waar de woningcorporaties deze constructie verder in de stad toepassen. De huurders aan de Oudegeinlaan betalen in ieder geval veel te veel.”

Alle tijdelijke huurders in Utrecht die denken dat zij ook teveel betalen kunnen dit blijven melden op utrecht@sp.nl