Tijdelijke huurders Oudegeinlaan flink uitgemolken

4 februari 2016

Tijdelijke huurders Oudegeinlaan flink uitgemolken

Foto: -

Tijdelijke huurders in het complex Oudegeinlaan in Hoograven betalen tot € 170 per maand meer dan de laatste vaste huurder. Dat is de uitkomst van het huis-aan-huisonderzoek dat de SP op zaterdag 30 januari deed. Deze huurprijzen druisen lijnrecht in tegen de afspraak die daarover met de corporaties is gemaakt. “Je reinste huisjesmelkerij”, vindt SP-fractievoorzitter Tim Schipper. Hij heeft schriftelijke vragen ingediend bij het college van B&W.

Schipper: “De huurprijs van een tijdelijk te verhuren woning bedraagt niet meer dan de huurprijs die de laatste reguliere huurder betaald heeft. Zo staat het letterlijk in de afspraken met de corporaties. Lijkt me volstrekt helder. Ons onderzoek toont aan dat daar bij de Oudegeinlaan stevig de hand mee wordt gelicht en dan hebben we nog niet eens alle huurders kunnen spreken.”

Omdat eerder al uit andere buurten dergelijke signalen langskwamen, wil de SP dat het college ook nagaat hoe de situatie is bij de overige tijdelijk verhuurde complexen in de stad en ingrijpt bij overtredingen van de gemaakte afspraak.

“Als je bedenkt dat het bij de Oudegeinlaan sloopwoningen zijn met gigantisch achterstallig onderhoud, dan gaat het echt om schandalige prijzen. Enkele ervan worden ook voor € 150 als antikraak uitgegeven. Deze huisjesmelkerij moet met terugwerkende kracht worden teruggedraaid”, aldus Schipper.

De SP roept alle tijdelijke huurders in de stad op zeer kritisch te kijken naar de huren die ze betalen. Vermeende misstanden kunnen worden gemeld op utrecht@sp.nl.

Lees hier de uitkomsten van het buurtonderzoek en hier de schriftelijke vragen.