Cargohopper: duurzame innovatie of imagoproject?

23 november 2016

Cargohopper: duurzame innovatie of imagoproject?

€ 240.000 subsidie van Gemeente en Provincie ging er tegenaan om de bevoorrading van de Binnenstad met elektrische karretjes te regelen: de Cargohopper. Het bezorgde Utrecht in 2012 een plekje in de VN-top 100 van de duurzaamste innovaties. Mooi voor het groene smoel, maar inmiddels twee jaar geleden geruisloos ter ziele gegaan. Het is dat RTV Utrecht ermee kwam, anders had de gemeenteraad het niet geweten. SP-fractievoorzitter Tim Schipper stelt vragen aan het college.

Schipper: “De Cargohopper was een prima manier om, a la bierboot, vrachtwagens te weren uit de stad. Ontstaan in een tijd – 2009 – waarin luchtkwaliteit de boventoon voerde in de Utrechtse politiek. Er werd ook flink op de trom geslagen erover. Dan is het heel raar als het project in 2014 langs de zijdeur blijkt te zijn afgevoerd. Sterker nog, in het Actieplan Schoon Vervoer van 2015 staat gewoon dat er een tweede Cargohopper in gebruik is genomen.”

In Amsterdam en Enschede rijdt de Cargohopper nog wel, zij het met subsidie.

Schipper: “Ja, dat kan natuurlijk. Als je doel is de luchtkwaliteit te verbeteren, dan kan het een keuze zijn dat het een paar centen mag kosten. Nu krijg ik het nare gevoel dat het vooral om het imago te doen was. De wethouder mag het me vertellen. Ik ben dan tegelijk wel benieuwd of die wagentjes in Enschede en Amsterdam toevallig hier vandaan komen.”

De Cargohopper is overigens niet het enige duurzaamheidsproject dat is gesneuveld. In het geval van Green Cab uit diezelfde tijd ging er zelfs € 1,6 miljoen door het putje.

Lees hier de vragen van Tim Schipper