Bezoekbaarheid van gebouwen moet vanzelfsprekend zijn

12 april 2017

Bezoekbaarheid van gebouwen moet vanzelfsprekend zijn

Tijdens de raadsvergadering van 13 april 2017 zal de SP een motie indienen om de nieuwbouwappartementen op het voormalige Viconaterrein (Hoek Rotsoord-Diamantweg) bezoekbaar te maken voor mensen met een beperking. Waarom is dat niet vanzelfsprekend? We vroegen het aan SP-fractievoorzitter Tim Schipper.

Wat is precies het probleem, Tim?
Keer op keer blijkt dat bij renovatie- en nieuwbouwprojecten de toegankelijkheid ervan voor mensen met een beperking niet bepaald hoog in het vaandel staat. Dit geldt zowel voor particuliere ontwikkelingen als voor projecten waar de gemeente zelf verantwoordelijk voor is. De gebreken bij TivoliVredenburg liggen wat dat laatste betreft nog vers in het geheugen. Nadat wij aan de bel trokken is daar gelukkig van alles aan gedaan.

Als dat zo overduidelijk is, waarom gebeurt dat dan toch steeds en wat doen we eraan?
Het is inderdaad een bijzonder hardnekkig probleem. Al vanaf het begin van mijn raadslidmaatschap heb ik er steeds weer op gehamerd. Het krijgt nu eindelijk de aanpak die het verdient. Getriggerd door de kwestie TivoliVredenburg heeft SP-wethouder Paulus Jansen samen met het SOLGU werk gemaakt van ‘De Utrechtse Standaard Toegankelijk’.

Ok, maar dat gaat alleen over gemeentelijke gebouwen toch?
Klopt, maar daarbij hoort ook de oproep aan ontwikkelaars, bouwers en architecten om bij particuliere projecten aan te sluiten op deze standaard.

Een oproep? Waarom geen eis?
Een oproep helaas, want het is gemeentes niet toegestaan extra eisen te stellen bovenop de landelijke wetgeving (Bouwbesluit). Waar dat toe kan leiden blijkt bij De Trip aan de Briljantlaan. De wettelijke verplichting ‘je kan erin en je kan eruit’ is daar wel erg letterlijk genomen. Met een scootmobiel, rolstoel, of rollator kom je namelijk direct na binnenkomst een steile trap tegen. Meer krasse voorbeelden hoe het niet moet zijn te zien in het filmpje ‘One door for all’ van het SOLGU.

Foto: Tim Schipper

Dus?
Zolang de wet nog niet is aangepast blijft het zaak om bij nieuwbouw- en renovatieprojecten de bezoekbaarheid hoog op de agenda te zetten. Bezoekbaarheid van alle gebouwen moet vanzelfsprekend zijn. Tijdens de bespreking van het bouwplan Hoek Rotsoord-Diamantweg in raadsvergadering van 13 april zal de SP dan ook een motie indienen om dat ook daar voor elkaar te krijgen.

Bekijk hier de motie van Tim.