SP wil snel einde aan Utrechts agententekort

21 februari 2018

SP wil snel einde aan Utrechts agententekort

Foto: Sandrer van Oorspronk

Er worden in Utrecht geregeld zaken niet opgepakt omdat er niet genoeg agenten zijn volgens Johan van Renswoude, vertrekkend politiechef uit Utrecht. Hij deed deze uitspraak dit weekend in het AD. Uit onderzoek van de Nederlandse Politiebond (NPB) blijkt dat de recherche zwaar overbelast is en maar een fractie van het werk aan kan. SP-raadslid Michel Eggermont: "Dit is al de zoveelste keer dat we horen dat er zaken blijven liggen. Dat betekent dat er slachtoffers niet geholpen worden en dat daders vrij rond kunnen blijven lopen. We kunnen niet meer blijven wachten totdat Den Haag dit regelt. De burgemeester moet serieus gaan onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om met Utrechts geld extra wijkagenten in te kopen."

Sinds de invoering van de Nationale Politie zijn de problemen alleen maar groter geworden. Naast het tekort aan rechercheurs zijn er volgens Eggermont ook te weinig wijkagenten: "Maarssen heeft jarenlang 4 politieagenten gefinancierd. De vorige burgemeester wilde nooit wat met ons voorstel om dit ook in Utrecht te gaan doen, hopelijk voelt Van Zanen er wel voor." Tijdens de behandeling van het handhavingsbeleid in de commissie van 22 februari zal  Eggermont hierover vragen stellen.

Lees hier meer over het standpunt van de SP over wijkagenten.