Vragen SP over bodemverontreiniging Lombok

23 februari 2018

Vragen SP over bodemverontreiniging Lombok

Sterk verontreinigd met lood, kinderen mogen er niet in spelen, groente en fruit goed wassen, maar saneren is pas nodig als de tuin wordt heringericht. Dat stond in een brief die bewoners van twee bouwblokken rond de J.P. Coenstraat in januari kregen en waarmee ze zich bij de SP meldden. Aanleiding voor SP-fractievoorzitter Tim Schipper om vragen te stellen aan het stadsbestuur.

Naar aanleiding van het project “Lombok Waterproof” werd vanaf september 2017 bodemonderzoek gedaan in het gebied. Waarschijnlijk heeft de verontreiniging te maken met de fabriek van het bedrijf Hamburger, die tot 1975 in de buurt gevestigd was.

Schipper: “Ik kan me goed voorstellen dat de brief zorgen oproept. Alleen de tuinen met het stempel ‘ernstig verontreinigd’ worden aangepakt, maar die troep ligt er dus al tientallen jaren en bewoners hebben in die tijd van alles in hun tuinen gedaan, zoals zelf groente en fruit verbouwen. En wat is nou het verschil tussen sterk en ernstig verontreinigd?”

De gemeente draait op voor de saneringskosten van de zwaarst verontreinigde grond, omdat er niemand meer voor aansprakelijk te stellen is, maar het blijft onduidelijk hoe het zit met de andere tuinen.

“Uit de brief aan de bewoners zou je kunnen opmaken dat zij zelf de portemonnee moeten trekken als zij later iets aan de tuin willen doen, maar ook een flink aantal is eigendom van corporatie Bo-Ex: de sociale huurwoningen in Complex 507. Hoe zit dat en betekent het straks nou wéér vertraging voor de hoognodige aanpak van het achterstallig onderhoud daar? Hier moet gewoon snel duidelijkheid over komen”, vindt Schipper.

Op 24 januari hielden de gemeente en de GGD een uitgebreide informatieavond over de problematiek, maar daar kwam dit alles niet aan de orde en niet iedereen was in de gelegenheid erbij te zijn.

Schipper nogmaals: “Het is nooit te laat voor goede informatie als het gaat om de gezondheid en de poen van mensen. Wat je niet wil hebben zijn sprookjes of spookverhalen.”

Lees hier de vragen van Tim.