Stadsbestuur moet onderzoeken hoeveel armoede oplossen kost

6 december 2018

Stadsbestuur moet onderzoeken hoeveel armoede oplossen kost

Foto: SP

Niet meer kunnen fietsen, maar ook niet genoeg geld hebben om de bus naar de stad te nemen. Geen geld om een laptop te kopen voor je kind, terwijl school dat wel verwacht. Naar de voedselbank moeten omdat er aan het eind van de maand gewoon geen geld meer is. Voor nog veel te veel Utrechters zijn dit herkenbare situaties. De SP roept samen met de PvdA daarom de coalitie op te onderzoeken hoeveel het zou kosten om armoede uit te bannen in Utrecht.

SP-raadslid Ruurt Wiegant: 'Nu weet niemand hoeveel het kost om armoede echt aan te pakken. Het is toch absurd dat het in zo'n rijke stad als Utrecht dan maar voor lief wordt genomen dat hele groepen mensen in armoede leven? Hoeveel hobbyprojectjes van GroenLinks en D66 kunnen we schrappen om daarmee mensen te helpt die het echt nodig hebben?'

Ook wil de SP dat de budgetten op de U-Pas elk jaar meestijgen met de prijzen. Met de U-pas kunnen mensen korting krijgen op sport voor hun kinderen, met korting lid worden van de bibliotheek of goedkoper naar een museum. Wiegant: 'Het is heel gek dat dit niet gebeurt. In feite kan je nu elk jaar minder met de U-Pas, omdat de prijzen stijgen maar het budget niet. Dat moet snel veranderen, want door de btw-verhoging, stijgende huren en exploderende energierekeningen van het kabinet wordt alles steeds maar duurder.'