Stop de Verhuurderheffing!

4 oktober 2019

Stop de Verhuurderheffing!

Foto: SP

Door de verhuurderheffing moeten de woningbouwcorporaties ieder jaar enkele maanden huurinkomsten in de kas van Rutte III storten . Geld dat ze keihard nodig hebben voor de bouw en verduurzaming van sociale huurwoningen en om de huren te matigen. Spookrijderij van het zuiverste water van het kabinet, want er is een schreeuwend tekort. Het begrotingstekort van het Rijk, wat als argument werd gebruikt voor het instellen van de heffing, bestaat niet meer. Kappen ermee dus, vond en vindt de SP. En met succes.

In navolging van Provinciale Staten de week ervoor nam de Utrechtse gemeenteraad op 3 oktober de SP-motie ‘Stop de Verhuurderheffing’ aan. Met uitzondering van de VVD en Stadsbelang volgde de hele raad de SP. Ook D66, dat het in Provinciale Staten nog niet aandurfde, ging erin mee. Wethouder Diepeveen (GroenLinks) heeft met de motie mandaat om er met gestrekt been in te gaan in Den Haag.

SP-Fractievoorzitter Tim Schipper is uiteraard zeer blij met het resultaat. “Het verzet groeit. De woningbouwcorporaties, de Woonbond en minimaal twee regeringspartijen (CDA en ChristenUnie) willen ervan af. Het is goed dat zoveel mogelijk gemeenteraden en Provinciale Staten zich uitspreken tegen de heffing. Eens moeten ze in Den Haag toch bij zinnen komen.”

In Amsterdam is SP-wethouder Laurens Ivens een petitie begonnen tegen de verhuurderheffing. Tekenen kan hier.