Socius, doe effe sociaal!

20 mei 2020

Socius, doe effe sociaal!

Jongerenhuisvester Socius is van plan om dit jaar de huren flink te verhogen. Dat terwijl veel huurders bij Socius moeten rondkomen van bijbaantjes met 0-urencontracten en Socius verzuimt in het plegen van onderhoud in hun pand. Middels vragen aan de wethouder hebben de SP en Student&Starter Socius opgeroepen af te zien van deze huurverhoging.

Socius is een verhuurder die zich profileert zich als een sociale en maatschappelijk betrokken onderneming, die verschillende panden beheert en verhuurt in Utrecht. Vreemd genoeg hebben zij toch besloten om in deze onzekere tijden de huren te verhogen met het wettelijk maximum van 4,1%.

Middels een open brief hebben huurders van onder andere De Ravel hun onvrede geuit, niet alleen over de hoogte van de huurverhoging, maar ook over het feit dat er niet tot nauwelijks onderhoud wordt gepleegd in en rondom de complexen. Zo is de lift vaak kapot, kon de fietsenkelder maandenlang niet afgesloten worden en werden uitwerpselen van daklozen niet opgeruimd, én dat ondanks meermaals aandringen van verschillende bewoners.

De SP en Student&Starter hebben in mondelinge vragen erop aangedrongen dat de wethouder in gesprek gaat met Socius. Wethouder Kees Diepeveen noemde in zijn beantwoording de huurverhoging ‘maatschappelijk ongewenst’ en gaat dat gesprek inderdaad aan.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Een huurverhoging is in deze onzekere tijd niet alleen ongepast, het kan niet zo zijn dat hier geen tegenprestatie tegenover staat. Beter onderhoud van de complexen, betere communicatie met de bewoners en snellere reparaties van gebreken. Socius, doe effe sociaal!”

Lees hier de vragen van de SP en Student&Starter