Vier vragen aan Michel Eggermont over 'Voor 14'

20 mei 2020

Vier vragen aan Michel Eggermont over 'Voor 14'

Foto: Gus Ootjers

Al voor de coronacrisis startte de vakbond FNV een campagne voor een minimumuurloon van 14 euro. Een flinke verhoging ten opzichte van het huidige minimumloon. Michel Eggermont is in Utrecht actief voor de Voor 14-campagne. We gingen met hem in gesprek.

Waarom moet het minimumloon naar 14 euro?

Voor steeds meer mensen is het loon uit werk niet voldoende om rond te komen. Er zijn steeds meer werkende armen. Wij vinden dat werk moet lonen. Je moet rond kunnen komen en daar is het minimumloon voor bedoeld. Een flink verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur is daarom hard nodig.

Wat hebben jullie tot nu toe in Utrecht gedaan?

Vlak voor de coronacrisis zijn we gestart met acties in Utrecht. We hebben een aantal keer op straat gestaan om met mensen in gesprek te gaan over het minimumloon. Ons belangrijkste doel is dan ook om meer mensen te betrekken bij onze acties. Zeker in de sectoren waar mensen slecht betaald worden.

Hoe gaat dat nu verder in deze tijden van corona?

Veel mensen die slecht betaald worden hebben in deze coronacrisis een ineens een ‘essentieel beroep’. Denk aan de postbodes, zorgpersoneel en supermarktmedewerkers. Dat was natuurlijk al zo, maar nu wordt er extra een beroep op hen gedaan. Daar mag ook wat tegenover staan in de vorm van een hoger loon.

"Het enige antwoord is en blijft: organiseren."

Om al deze mensen een hart onder de riem te steken zijn we een stoepkrijtactie gestart. Zo hebben we bij een aantal ingangen van supermarkten een boodschap achtergelaten. Met als resultaat blije supermarktmedewerkers en goede gesprekken – op afstand natuurlijk – met mensen die hun boodschappen gingen doen.

Iets goeds dat deze crisis misschien nog wél heeft voorgebracht is dat veel jongeren nu ook inzien dat er veel mensen, vaak ook jong, in een kwetsbare situatie zitten. Veel mensen zijn hun werk kwijtgeraakt of zijn achteruit gegaan in inkomen. Dat komt door alle flexbanen waardoor mensen er gauw uit liggen. Het enige antwoord daarop is en blijft: organiseren. Dus lid worden van de vakbond, samen met zoveel mogelijk collega’s op de werkvloer. Dat kan ik iedereen aanraden!

Hoe kunnen mensen meehelpen?

Geef je op via de website van Voor 14 en geef aan dat je aan de slag wil in 'het Utrechtse'. Wij nemen contact met je op zodat je mee kunt doen onze videovergaderingen. Daar denken we samen na over hoe we onze campagne nóg groter kunnen maken.