Strijd gewonnen! Socius trekt huurverhoging Ravellaan in

7 juli 2021

Strijd gewonnen! Socius trekt huurverhoging Ravellaan in

Het is inmiddels een jaar geleden dat de SP, samen met actiecomité de Ravel, in actie kwam tegen de geplande asociale huurverhoging van 4,1% voor de huurders van het Socius-pand aan de Ravellaan. En met succes! Deze week is bekend gemaakt dat Socius de huurverhoging gaat terugdraaien.

In mei 2020 stuurde Actiecomité De Ravel een open brief naar Socius. In deze brief werd de maximale huurverhoging aangekaart, en werd er ingegaan op het slechte onderhoud van het flatgebouw wat onder meer een groeiende gevoel van onveiligheid veroorzaakt. Daarnaast bestaan de huurders van de Ravel voornamelijk uit studenten met onzekere inkomsten, al helemaal in Corona-tijd. Een huurverhoging van 4,1% is wettelijk toegestaan, maar in tijden van crisis zou het een sociale verhuurder als Socius sieren om rekening met zijn huurders te houden.

Naar aanleiding van deze brief stelden SP en Student & Starter op 19 mei in de gemeenteraad vragen aan wethouder Kees Diepeveen die met Socius in gesprek is gegaan. De organisatie heeft inmiddels bekend gemaakt dat de huurverhoging van 2020 wordt teruggedraaid.

Reactie Tim Schipper: "We zijn blij dat Socius heeft besloten om de huurverhoging terug te draaien, dat lijkt ons niet meer dan terecht. Wel is het belangrijk dat het hier niet bij blijft, maar dat ook het achterstallig onderhoud en de overlast beter wordt aangepakt, zoals Actiecomité de Ravel destijds aan heeft gegeven in haar open brief. Socius mag haar naam als sociaal-maatschappelijke verhuurder waar blijven maken."