Huisjesmelkersgedrag corporaties in vrije sector nu aanpakken!

3 maart 2022

Huisjesmelkersgedrag corporaties in vrije sector nu aanpakken!

Foto: -

Met uitschieters tot € 1.004 per maand voor starterswoninkjes van 41 m2 bezondigen diverse Utrechtse woningbouwcorporaties zich aan huismelkersgedrag in de vrije sector. Tot die conclusie komt de Utrechtse SP-fractie, op basis van een onderzoek naar het aanbod op Woningnet tussen november 2020 en februari 2022. De SP vindt dit buiten elke proportie en vraagt het stadsbestuur om in te grijpen. Als sociaal verantwoordelijke ondernemingen zouden de corporaties mee moeten liften met de huurmatiging zoals vastgelegd in het ‘Actieplan Middenhuur’, dat in 2017 werd ingevoerd door toenmalig SP-wethouder Paulus Jansen.

De Utrechtse SP-fractie houdt al jarenlang het aanbod op Woningnet bij, om zo de vinger aan de pols te houden bij de huurprijsontwikkeling in de stad. Dat leidde al tot diverse rapportages over de sociale huursector, zoals ‘Uitgewoond?’ in 2013 en ‘Huurders voor het Blok’ in 2015. Het viel de SP de laatste tijd op dat ook in de vrije sector zeer hoge huurprijzen werden gevraagd voor het commerciële corporatiebezit. “Reden genoeg om de feiten eens op een rij te zetten”, zegt SP-fractievoorzitter Tim Schipper. “We zijn ons eerlijk gezegd kapot geschrokken. Vooral Portaal en Bo-Ex, maar niet te vergeten ook de SSH vragen de absolute hoofdprijs.”

Enkele uitschieters uit het onderzoek van de SP: € 1.293 voor een driekamerwoninkje van 59 m2 (Portaal) in Nieuw Engeland, € 1.142 voor een driekamerwoninkje van 58 m2 (Bo-Ex) en de absolute klappers van
€ 1.004 voor startersappartementjes van SSH van 41 m2 in de Trip (Tolsteeg) en Lombok.

De SP wil dat het Utrechtse stadsbestuur de betrokken corporaties stevig op de vingers tikt. Schipper:  “De goede niet te na gesproken dan. GroenWest kleurt mooi binnen de lijntjes van het Actieplan Middenhuur en ook Mitros doet dat, zij het in mindere mate. Bij de volgende afsprakenronde moet ook huurmatiging in het vrijesectorbezit van de corporaties worden vastgelegd. Wethouder Diepeveen heeft vorig jaar al gezegd dat hij het daarmee eens is. Boter bij de vis nu.”

Lees hier het volledige onderzoek van de SP en hier de vragen die Tim Schipper heeft ingediend.