SP stort opnieuw € 70.000 terug in de gemeentekas

8 maart 2022

SP stort opnieuw € 70.000 terug in de gemeentekas

Foto: SP

Net als aan het einde van de vorige raadsperiodes heeft de Utrechtse SP-fractie opnieuw een flink bedrag overgehouden van het fractiebudget. Deze week stort de SP € 70.000 terug in de gemeentekas, over de jaren 2018-2022. SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Het gaat om geld dat is opgebracht door de Utrechters. Daar moet je geen rare bokkensprongen mee maken. Dat dit prima kan laten we hiermee wederom zien.”

Jaarlijks krijgen de Utrechtse fracties in de gemeenteraad een budget toegekend voor salarissen van personeel, kantoorkosten, heidagen, relatiegeschenken et cetera. De SP vindt de jaarbedragen – voor de SP was dat in 2021 een kleine € 85.000 – veel te hoog en heeft al vele keren voorstellen gedaan voor verlaging ervan.

Schipper daarover: “We hadden vier deeltijd-fractiemedewerkers in dienst, die we een goed salaris kunnen betalen. Voor de rest beperken we de uitgaven tot het hoogst noodzakelijke. Dan zie je dat het echt wel een onsje minder kan.”

Foto: Ed van Scheltinga
Sinds 2006 heeft de SP inmiddels meer dan 2,5 ton teruggestort. Na goedkeuring door de accountant zal de SP de verantwoording over 2021 op de eigen website publiceren. De cijfers over 2020 zijn hier te lezen.

Klinkt goed

we stemmen al jaren op de sp ook deze keer weer, we hebben het volste vertrouwen in jullie.