Studenten hebben ook recht op energietoeslag!

22 oktober 2022

Studenten hebben ook recht op energietoeslag!

Deze week kondigde Stichting Studentenhuisvesting (SSH) door de gestegen energiekosten een forse huurverhoging aan op de Uithof. Vanaf januari gaan de huren met ongeveer 100 euro omhoog. Studenten gaan dus naar verwachting 5 keer zoveel voor energie betalen. Nu betalen ze ongeveer 25 euro per maand en dat wordt naar schatting 125 euro.

De bewoners van de Uithof hebben geen eigen energiecontract. De gebouwen worden verwarmd door een gasgestookt warmtenet. De energie wordt collectief ingekocht en het verbruik wordt op een stapel gegooid. Iedereen moet er gezamenlijk voor betalen.

Zo betaal je, hoe zuinig je ook bent, in feite een deel van de rekening van je ‘energieverspillende buren’.

De stijgende energieprijzen op de Uithof zijn niet uniek. Studenten in heel Utrecht en Nederland hebben te kampen met sterk stijgende energiekosten. Studenten zonder eigen energiecontract kunnen van de gemeente en het Rijk op geen enkele vorm van ondersteuning rekenen. Ze hebben geen recht op energietoeslag en kunnen geen aanspraak maken op ‘individuele bijzondere bijstand’. Voor het laatste is een eigen energiecontract vereist.

SP Utrecht vindt dit niet eerlijk. Daarom roepen wij iedereen op om de petitie “Heel Nederland krijgt energietoeslag, behalve de Uithof” te tekenen. In andere gemeentes (Tilburg en Nijmegen) kunnen studenten zonder energiecontract al energietoeslag aanvragen, nu Utrecht nog.

Laat onze studenten niet in de kou staan!

Petitie:

Zie ook: