Amendement 9.17

25 september 2023

Amendement 9.17

Op het congres van 23 september pleitte voorzitter Jaswinder Singh namens de afdeling Utrecht en Zaanstreek voor steun voor amendement 9.17.

"De SP wil vluchtelingen terugsturen zodra het veilig is. Maar niet elke vluchtelingen is hetzelfde. Door trauma's zoals verkrachting of verlies van familie of martelingen, kunnen ze soms geen leven meer opbouwen in land van herkomst. Daarnaast laat de keuze van de commissie vluchtelingen minimaal 5 jaar in onzekerheid. Want als ze het Nederlanderschap hebben dan hoeven ze niet terug. Dit Nederlanderschap nemen wordt weer een soort verplichting. Laat de vluchtelingen zelf kiezen wanneer ze klaar zijn om terug te keren. We kunnen ze hooguit stimuleren. Mensen, laten we in deze moeilijke tijd onze rug recht houden en niet bezwijken voor het door rechts gecreëerde antivluchtelingen sentiment. Dat is niet menselijk en niet solidair. Stem daarom voor amendement 9.17".