Coalitie houdt openbare informatie toch geheim

2 februari 2012

Coalitie houdt openbare informatie toch geheim

Ondanks lang aandringen van de SP, VVD en Leefbaar Utrecht heeft de coalitie besloten een belangrijk deel van de informatie over de kwestie Nicolich geheim te houden. De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA vonden het geen probleem dat de wethouder zich niet in alle openheid hoefde te verantwoorden. Dat dezelfde informatie al te vinden was op DNU.nu was voor deze partijen geen reden om de officiële stukken met dezelfde informatie toch openbaar te maken.

Fractievoorzitter Tim Schipper van de SP: "Zonder deze essentiële informatie kunnen wij de burgemeester en de wethouders niet aanspreken op hun gedrag. Wij zijn volksvertegenwoordigers en moeten in alle openheid het college kunnen controleren. Dat is nu onmogelijk gemaakt." Vervolgens hebben de SP, VVD en LU geweigerd het debat alsnog te voeren. Het alternatief, een raadsenquête werd weggestemd door de coalitie.

De SP had samen met de VVD en LU een spoeddebat aangevraagd over de manier waarop het college de gemeenteraad heeft voorgelicht. Het college zou bewust feiten achterwege hebben gelaten en waarheden verdraaid hebben. In de aanloop naar dit debat heeft de familie Nicolich vertrouwelijke informatie op het internet gezet om het debat openbaar en transparant te kunnen voeren.

De officiële stukken, met dezelfde informatie, waren echter geheim verklaard om de privacy van de familie Nicolich te beschermen. Schipper: "De familie Nicolich heeft zelf stukken op het internet gezet. Iedereen op straat die geen raadslid is mag het debat volledig voeren, maar de volksvertegenwoordigers mogen dat niet. Ik schaam mij diep dat de college zich achter zo'n smoes verschuilt. De enige die nu beschermd wordt is de burgemeester, want die is opzichtig uit de wind gehouden door de coalitie."

Lees hier de tekst die Schipper had willen uitspreken in het debat.