SP vraagt Provinciale Staten om steun voor de verkeerstuin

17 juni 2024

SP vraagt Provinciale Staten om steun voor de verkeerstuin

Foto: Gemeente Utrecht

In de Statenvergadering van 19 juni zal de SP een motie indienen om het voortbestaan van de Verkeerstuin in park Transwijk voor elkaar te krijgen. Het voorstel van de SP is een oproep aan het Provinciebestuur om samen met de gemeente en maatschappelijke organisaties tot een oplossing te komen. Dat zou moeten lukken, want het gaat om slechts € 40.000 per jaar die vanuit die partijen bij elkaar gebracht moet worden, is de overtuiging van de SP.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Van diverse kanten, zowel door particulieren als maatschappelijke organisaties van binnen en buiten de stad, wordt erop gehamerd welk belang de verkeerstuin heeft voor het bevorderen van de verkeersveiligheid. Jong en oud, mensen met een beperking, nieuwkomers: allemaal kunnen ze er al sinds 1963 terecht voor verkeerslessen. Laat dat nou niet struikelen op dit bedrag, nu de gemeente Utrecht de subsidie wil stoppen.”

De SP dient de motie in tijdens de behandeling van de zogeheten ‘Kadernota’, de voorbereiding op de begroting voor volgend jaar. “Daar zit echt nog wel wat lucht in, maar zeker als ook anderen hun steentje bijdragen zou het toch moeten kunnen”, aldus Breur.

In de gemeenteraad van Utrecht maakten onder andere de VVD, CDA en UtrechtNu! Zich hard voor de verkeerstuin. De SP rekent ook woensdag in Provinciale Staten op ze.