Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 13

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

13. STADSONTWIKKELING

MEER ONDER DE ZON DAN ASFALT EN BETON

Het denken staat stil. De polder Rijnenburg wordt een nieuwe Utrechtse wijk, met oude vergissingen. Uit alles blijkt dat er niks geleerd is van de fouten bij de bouw van Leidsche Rijn. Het Stationsgebied wordt opnieuw gebouwd. Maar er zijn geen lessen getrokken uit de fouten van Hoog Catharijne. Het wordt meer van hetzelfde, Hoog Catharijne II. Het denken staat stil bij de stedenbouwkundigen van Utrecht, wat leidt tot plannen die geweldig zijn voor grote bedrijven en winkelketens, maar de essentie uit het oog is verloren: een mooie, leuke stad om te leven.

STATIONSGEBIED EN JAARBEURS

Vier jaar geleden, vier dagen vóór de vorige verkiezingen, verkocht Utrecht zijn hart aan het grote geld. Die dag werd het contract getekend met Corio, de Jaarbeurs en NS Vastgoed, voor Hoog Catharijne Plus, met bijna twee keer zoveel beton, kantoren en winkels als nu. Corio krijgt daarbij een dubieuze rol als monopolist, die op eigen houtje bepaalt welke winkels tot het nieuwe Hoog Catharijne worden toegelaten. Met eerlijke concurrentie heeft het allemaal niks meer te maken.

De plannen zijn niet te rijmen met de noodzaak voor schonere lucht. Met zoveel extra kantoren, winkels, hotels en andere voorzieningen zal ook het autoverkeer naar het hart van Utrecht flink toenemen. In het hoofdstuk Verkeer staan onze voorstellen voor schonere lucht. Het Actieplan Luchtkwaliteit is helemaal naar de wensen van Corio en de Jaarbeurs toegeschreven. De gemeente verkwanselt daarmee de gezondheid van de Utrechtse bevolking en levert zich over aan de commerciële belangen van deze grote spelers.

• Daar waar de kans zich voordoet zullen we redden wat er te redden valt. Het is verre van onwaarschijnlijk dat de planontwikkeling in de toekomst nog zal stranden op financiële tegenslagen of een te grote aanslag op de luchtkwaliteit. De SP wil dat er een goed alternatief plan klaarligt voor wanneer dit scenario zich voordoet.
  • De besluitvorming rond het totale Stationsgebied roept ernstige vragen op over de kostenontwikkeling en risicospreiding, die de SP wil laten onderzoeken door de Rekenkamer, en veel grondiger dan tot nu toe gedaan is. Er wordt in het Stationsgebied flink met geld gesmeten, waarvan we het laatste nog niet gehoord hebben.
  • We gaan op zoek naar een kostendekkend plan om de Jaarbeurshallen uit de binnenstad te verplaatsen en het Jaarbeursterrein te gebruiken voor woningen, groen en voorzieningen voor de stad. Zo ontlasten we de wegen, wordt de lucht schoner en kunnen we er een prachtig stukje Utrecht bijbouwen. Voor de Jaarbeurs moet wel een plek gevonden worden met een meer dan goede bereikbaarheid per openbaar vervoer.
  • In ieder geval krijgt de Jaarbeurs een nieuw erfpachtcontract tegen eerlijke voorwaarden, in plaats van de fooi waarvoor zij nu al jaren op de eerste rang zit.
  • Het Muziekpaleis is in korte tijd van een prestigeproject in een bestuurlijk fiasco en een financiële strop veranderd. De bouwopdracht werd gegund, de bomen werden gekapt, een extra 35 miljoen werd neergelegd, nog voordat er een bouwvergunning en een akkoord tussen Vredenburg, Tivoli en SJU was. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een Utrechtse variant op de Noord-Zuidlijn. De SP wil de financiële banden tussen de stad en het Muziekpaleis zo snel mogelijk doorsnijden, om te voorkomen dat we steeds weer opnieuw voor het blok worden gezet om met gemeenschapsgeld de tekorten op te vangen.
  • Tot onze grote ergernis is de bouw van het Muziekpaleis inmiddels niet meer terug te draaien. Maar dit mag zo nooit weer gebeuren. Om de onderste steen boven te krijgen wil de SP een raadsonderzoek instellen.
  • De Vredenburgmarkt heeft sterk te lijden onder de bouwput. Vele tientallen procenten omzet zijn inmiddels ingeleverd. Steeds meer marktlui geven er de brui aan. Het niet verhogen van de marktgelden – op voorstel van de SP – is slechts een hele kleine pleister op de wonde. De SP wil een fatsoenlijke regeling voor de marktlui die hier al jaren hun brood verdienen.

LEIDSCHE RIJN

Leidsche Rijn wordt een wijk met net zoveel inwoners als Hilversum, maar met veel minder voorzieningen, weinig cultuur, weinig bedrijvigheid en veel te weinig betaalbare woningen. Heel veel geld wordt uitgegeven aan de overkapping van de A2 waar Leidsche Rijn Centrum bovenop wordt gebouwd en alle onderdoorgangen bij de spoorverdubbeling. Dat was zo duur dat het geld nu ontbreekt om Leidsche Rijn op te waarderen naar een levendige wijk.

BOUWEN

• We willen een goede spreiding van goedkope en duurdere woningen in elke buurt, om het ontstaan van witte en zwarte wijken en achterstandsbuurten tegen te gaan. Juist in de delen die nog gebouwd moeten worden hebben we de kans het meteen goed te doen. Wat ons betreft is er geen plaats voor nog meer goudkusten in Leidsche Rijn.
  • Er zijn meer betaalbare huur- en koopwoningen nodig in Leidsche Rijn. Ook zou er, om ruimte te sparen, best meer hoogbouw mogen komen op de plekken waar het kan bijvoorbeeld in het nog te bouwen Rijnvliet.
  • We willen meer ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid in Leidsche Rijn, door de bouw van bedrijfsverzamelgebouwen en ruimte voor werken aan huis.
  • De Belle van Zuylen voorziet in geen enkele behoefte. Wat ons betreft ziet de gemeente af van de bouw van dit megalomane project. Het idee om de hoogste toren van Nederland te bouwen is trouwens alweer ingehaald. In Rotterdams komt een toren van 400 meter hoog.
  • Er is veel scherpere controle nodig op de projectontwikkelaars, met name op de kwaliteit van de opgeleverde woningen.

VOORZIENINGEN

• Zodra een buurt wordt opgeleverd moeten ook de voorzieningen klaar zijn. Het mag niet meer gebeuren dat de opening gevierd wordt terwijl busverbindingen, winkelruimte en sportvoorzieningen nog op zich laten wachten.
  • Door parkeren zoveel mogelijk overdekt te maken kunnen we meer ruimte maken voor groen en speelplaatsen.
  • De jeugd uit Leidsche Rijn wordt ouder, maar goede voorzieningen voor jongeren ontbreken en jongerenwerk is er niet. Er moet snel werk gemaakt worden van ontmoetingsplekken, sportveldjes en jongerencentra om deze ontwikkeling op te vangen.
  • Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern krijgen hun eigen loket Burgerzaken waar vrijwel het hele pakket aan gemeentelijke diensten wordt aangeboden.
  • Leidsche Rijn is geen klein wijkje meer. Het wordt tijd dat er in de culturele voorzieningen van de wijk geïnvesteerd wordt, onder andere in meer oefenruimtes en ateliers. De vreemde keuze van het college om de stichting Vrede van Utrecht de regie te geven over culturele opbouw in Leidsche Rijn en te bezuinigen op het budget, draaien we terug.
  • De meeste basisscholen in Leidsche Rijn zijn veel te grootschalig opgezet. Leerlingen worden zo kleine schakeltjes in een leerfabriek en de vele auto’s van ouders zorgen voor onveilige verkeerssituaties rond de scholen.
  • Er moet ingegrepen worden in de leegloop van openbare scholen in Leidsche Rijn, terwijl bijzondere scholen gedwongen zijn noodlokalen aan te leggen.
  • Op het moment dat 25% van de bebouwing gereed is, moeten er ook winkelvoorzieningen zijn op loopafstand. De gemeente neemt deze voorwaarde op in de aanbesteding. Winkelbedrijven die hier niet aan willen voldoen, moeten achteraan sluiten als de definitieve bouw voltooid is. Zolang er nog geen volwaardig winkelcentrum is in Terwijde, worden tijdelijke winkels optimaal gefaciliteerd en bereikbaar per openbaar vervoer.
  • Een wijk met de omvang van Leidsche Rijn moet een volwaardige huisartsenpost en apotheek hebben die ook ‘s nachts bereikbaar is. Zo lang het nog te bouwen ziekenhuis deze zaken niet voor zijn rekening kan nemen, moet de huisartsenpost Terwijde ook ‘s nachts open zijn. Ook komt er tot die tijd een volwaardige nachtfunctie voor een apotheek.

ONTEIGENING EN PLANSCHADE

• De gemeente grijpt veel te snel naar juridische middelen om zijn zin te krijgen. Het gevolg is dat de tegenpartij zijn hakken in het zand zet, de plannen vertraging oplopen en de rekening hoger wordt. Maar boven alles hoort de gemeente zo niet met z’n inwoners om te gaan. Er is niks mis met een eerlijke compensatie voor planschade of een gedwongen verhuizing.

RIJNENBURG

• Met het volbouwen van polder Rijnenburg tonen bestuurders aan niks van het verleden geleerd te hebben. Het wordt een wijk zonder frequent openbaar vervoer, zonder voorzieningen en weinig bedrijvigheid. Het ideale recept om iedereen de auto in te krijgen en dagelijks veel kilometers te laten maken. Het is een voortzetting van het idee dat woningen, werk en voorzieningen vooral uit elkaars buurt moeten blijven, waarmee sociale cohesie geen kans krijgt en de bewoners gegarandeerd elke dag in de file staan.

A12 ZONE

• Met de plannen om bovenop en langs de A12 tussen Harmelen en Houten 10 tot 20 duizend woningen bij te bouwen worden de grenzen van de groei echt overschreden. De bedenkers van dit plan hebben duidelijk een totaal ander idee over wat Utrecht zou moeten zijn dan de meeste Utrechters. Dit plan past bij een grote metropool, maar niet bij een gezellige stad als Utrecht.

Terug naar standpunten 2010