h

Verkiezingsprogramma 2010: hoofdstuk 9

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 3 MAART 2010

 

9. VERKEER

VOORBIJ ASFALT EN VIEZE LUCHT

Automobiliteit groeit. Maar dat is geen autonome ontwikkeling, het is een keuze. Utrecht lokt de bedrijven naar de stad, maar bouwt 15.000 huizen in Almere. Kantoorlocaties en bedrijventerreinen liggen vooral pal langs de snelweg, veel bedrijven hebben vrijwel geen lokale binding. Wonen en werken worden zo ver mogelijk uit elkaar getrokken, met bus en trein is de reistijd het dubbele van de auto, en dus raken de wegen vol. Zo is nieuw asfalt dweilen met de kraan open en bestaat schone lucht alleen nog op papier.

LUCHTVERVUILING

Eigenlijk hebben we helemaal geen probleem met schone lucht, houdt de gemeente zich keurig aan de regels en gaan we de Europese normen over een paar jaar gewoon halen. Op papier. Jarenlang is in Utrecht de lucht schoongerekend. De gemeente heeft gerekend met een stationsplein zónder bussen en een halvering van het verkeer over het 24-oktoberplein. We zijn allemaal met een kluitje in het riet gestuurd.

  • Er is maar één manier om de luchtvervuiling te meten. Door te meten. 
  • Onze oplossing voor schone lucht? Het openbaar vervoer wordt in de stad minstens zo snel als de auto. Verkeer van buiten de stad blijft deels buiten de stad door transferia en snelle ov-verbindingen de stad in. We stoppen met het organiseren van files door dom ruimtelijk en economisch beleid.

Zie hieronder voor toelichtingen op openbaar vervoer en autoverkeer, en het hoofdstuk De Publieke Zaak, paragraaf Onze Economie, Onze Ruimte over het ruimtelijk en economisch beleid.

OPENBAAR VERVOER

De stilstand heeft lang genoeg geduurd. Er mag wel weer eens geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer. Er wordt al gewerkt aan een tram naar De Uithof, Zeist en Leidsche Rijn en er komt een Randstadspoor-station bij Tolsteeg en misschien bij Majellapark. Maar er is een groot gebrek aan directe verbindingen tussen woon- en werkgebieden, die niet via Utrecht Centraal lopen. Met het bestaande busnetwerk wordt Utrecht Centraal overbelast terwijl de meeste mensen omreizen, omdat er geen directe snelle verbinding is.

  • We reorganiseren de busverbindingen van Utrecht. Er komen hoogfrequente ringlijnen, nieuwe, snelle busverbindingen tussen de belangrijkste woon- en werkkernen en nieuwe OV-knooppunten. Onder andere bij de stations Overvecht, Lunetten, Zuilen, Leidsche Rijn en De Uithof. Een groot deel van de ov-reizigers zal niet meer via Utrecht Centraal hoeven reizen.
  • We leggen lightrail aan over de meest gebruikte verbindingen, onder andere van Vleuten tot Zeist, via Leidsche Rijn, Centraal Station, Galgenwaard en de Uithof. We zijn voor de route ‘om de zuid’ via bestaand spoor, zodat de bewoners niet meer overlast ervaren dan nodig.
  • Het Utrechtse busbedrijf GVU wordt weer een gemeentelijke dienst. De verkoop van het GVU heeft geleid tot wantoestanden. Voor de kwaliteit van het stadsbusvervoer en het welzijn van het personeel is het van groot belang dat de gemeente het heft weer in handen neemt. 
  • De vieze bussen die het GVU heeft geïmporteerd moeten snel worden vervangen door schone bussen.

FIETS

  • Een ideale aanvulling op het ov is de ov-fiets, om van halte naar eindbestemming te komen. We willen deze op meer plaatsen in Utrecht beschikbaar maken, bijvoorbeeld bij veelgebruikte bushaltes. 
  • We verbeteren de doorstroming voor fietsers op drukke kruispunten. In de stad heeft de doorstroming van fietsers meer prioriteit dan die van auto’s.

AUTOVERKEER

De auto is voor ontzettend veel mensen de enig bruikbare manier om naar hun werk te gaan. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Met een snel en efficiënt netwerk van openbaar vervoer en transferia op handige knooppunten is het niet moeilijk om meer mensen te vragen hun auto aan de rand van de stad te laten staan.

  • We doseren het aantal auto’s dat de stad in mag rijden op plaatsen waar automobilisten kunnen kiezen tussen wachten tot ze door mogen rijden, of de auto in een transferium parkeren en met het openbaar vervoer of de fiets verder reizen. Alleen als het verder reizen met ov vlekkeloos en snel gaat kunnen we van automobilisten verwachten dat ze hier zonder morren aan meewerken, en dat is ook precies wat we moeten doen. 
  • De gemeente werkt al jaren op een slinkse manier aan het uitbreiden van betaald parkeren. Telkens als het betaald parkeren-gebied wordt uitgebreid verplaatst de parkeerdruk zich naar de aangrenzende buurten met vrij parkeren, wat vervolgens wordt aangegrepen als reden om ook daar betaald parkeren in te voeren. Dat willen we heel anders aanpakken. Er komt een overgangsgebied tussen buurten met betaald en vrij parkeren in, waar met een parkeerschijf een paar uur gratis geparkeerd kan worden. Zo is de verleiding minder groot voor automobilisten door te rijden voor vrij parkeren, en wordt de parkeerdruk beter verdeeld.

WEGEN

  • De plannen voor de Ring Utrecht hadden nog erger gekund, maar we voelen er niks voor om bij Amelisweerd de snelweg twee keer zevenbaans te maken, van de Zuilense Ring een snelweg te maken en ook de A12 te verbreden. Zeventig kilometer extra snelweg ligt er op tafel, die mensen zullen verleiden van het openbaar vervoer naar de auto over te stappen, waar weer meer landschap voor opgeofferd moet worden, en wat voor nog meer auto’s zal zorgen die de stad in willen.
  • Hetzelfde geldt voor de fly-over op het 24 Oktoberplein en de aanleg van de Spoorlaan. Het zijn geen oplossingen, de verkeersproblemen in de stad worden er groter door. Er zal een keer een einde moeten komen aan het blijven aanleggen van nieuwe wegen, wat ons betreft is dat einde nu.

Terug naar standpunten 2010

U bent hier