Nu kappen met het Muziekpaleis

9 juni 2009

Nu kappen met het Muziekpaleis

Door fractievoorzitter Tim Schipper

Op 8 mei was ik nog benieuwd naar de hoogte van het extra krediet voor het Muziekpaleis. Nu weten we het; zo'n slordige 35 miljoen, oftewel een kostenstijging van 34,7%. Volstrekt onacceptabel, wat mij betreft.

En dan hebben we het nog niet eens over de 7 miljoen tekort op de Rode Doos, wat de komende jaren nog oploopt naar een miljoen of 10. Dat hadden we niet gehad als dit onzalige plan er niet was geweest. In december 2007 vertelde wethouder Harm Janssen nog dat hij de raad geen goedkeuring voor de bouw van het Muziekpaleis zou vragen als de bouwsom richting 140 miljoen zou gaan. Janssen destijds: "Dat zou ongeloofwaardig zijn."

Als we de wethouder nu horen, lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Een reserve hier, een risicoreservering daar, een goedkope lening bij de RABO en gaan met die banaan. Alsof dat geen gemeenschapsgeld is, waarmee je hele andere dingen zou moeten doen tijdens een economische crisis. Het stadsbestuur kondigt in de voorjaarsnota zware bezuinigingen aan, maar dit prestigeproject moet blijkbaar koste wat het kost doorgaan.

Wat de SP betreft is dit het moment om ermee te kappen. We staan op het punt van gunning aan Heijmans. Is dat eenmaal gebeurd, dan is er geen weg meer terug.

Geacht SP,

Helemaal eens met jullie opstelling.
35 milj overschrijding op 90 tot 100 milj. dat is niet meer geloofwaardig. Zou het zo kunnen zijn dat men er in die 90/100 miljoen van destijds, zaken heeft uitgelaten, die nu ingebracht worden?

Bovendien worden er prijsstijgingen in rekening gebracht. Aan de andere kant gaat de gemeente versneld projecten uitvoeren, dat levert toch ook geld op of moet daar ineens ook al geld bij?

En dan dat potje dat het Vredenburg ineens overheeft, ook al zo raar.

Dus gelijk stoppen. Zo kan het echt niet.
wat kan je met 35 milj wel niet doen?

Bovendien wie zegt dat die 35 milj. straks wel voldoende is. Moet er ineens voldaan worden aan nieuwe milieueisen of er moet voldaan worden aan extra brede brancard eisen volgens de GGD, ik noem maar een dwarsstraat, zo kun je toch niet plannen en plannen presenteren?

Er is door het rijk al een commissie ingesteld die dit soort uit de hand lopende zaken bekijkt. Lijkt me ook iets voor de gemeente.

Als het op deze manier moet: KAPPEN

Dat dit pijn doet is duidelijk. Maar het zat er natuurlijk dik in. Heel hard "kappen" roepen is wel stoer, maar wat zou dan het alternatief moeten zijn? Het punt van geen terug is gepasseerd, dat is de realiteit.