SP: Grootschalig isolatieprogramma huurwoningen

11 september 2009

SP: Grootschalig isolatieprogramma huurwoningen

Het roer moet radicaal om bij het Utrechtse woningbouwbeleid, vindt de Utrechtse SP-fractie. De partij zet in op renovatie en woningverbetering en stelt voor een grootschalig isolatieprogramma te maken voor de Utrechtse sociale huurvoorraad. Om de ideeën opnieuw op de agenda te krijgen, stelde de SP schriftelijke vragen aan het college.

Sloop hoezo?Sloop Kleine Wijk: doodzonde!

Ellenlange wachtlijsten voor een huurwoning, steeds meer urgenten uit de sloop op die wachtlijsten, een te groot gat tussen sociale huur en koop en signalen dat sloop-nieuwbouwprojecten worden uitgesteld of teruggetrokken. Hoogste tijd om te kiezen voor uitbreiding en verbetering van de voorraad sociale huurwoningen, in plaats van de grootschalige sloopplannen uit het beleid 'Utrecht Vernieuwt'.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Met een wachttijd van gemiddeld 8 jaar is het niet meer te verkopen dat je grote aantallen goede woningen tegen de vlakte gooit. Die hebben we gewoon keihard nodig. En dit is niet alleen een direct gevolg van de recessie, de trend zat er voor die tijd al in."

Met een grootschalig isolatieprogramma valt veel winst te behalen, denkt de SP. Schipper: "Het mes snijdt aan alle kanten: je creeert werk, bespaart energie en spaart de portemonnaie van de huurders. Dat is in alle opzichten goed voor het milieu en de economie."

Een steun in de rug kreeg de SP met het advies van de Raad van State om meer in te zetten op energiebesparende maatregelen in woningen, zoals de Volkskrant berichtte op 10 september.