SP blijft zich ergeren aan piepkastjes

3 februari 2010

SP blijft zich ergeren aan piepkastjes

De mosquito is al jaren een bron van ergernis. De SP Utrecht en ROOD, jong in de SP, maken zich vanaf het begin al sterk voor het terugdringen van deze zogenaamde 'piepkastjes'. Deze worden, doordat ze constant een hoog piepend geluid maken, gebruikt om jongeren weg te jagen.

SP kandidaat-raadslid Stijn Dekker in Utrecht legt uit waarom:

De ergernis begon rond de mosquito's in Kanaleneiland en is ondertussen verplaatst naar de daarnaast gelegen wijk Transwijk en naar andere delen in de stad.

De SP Utrecht en ROOD vinden dat de mosquito's moeten verdwijnen. Het is namelijk gelegenheidspreventie die zelden effectief is. De jongeren verplaatsen zich alleen maar en de werkelijke problemen worden niet opgelost. Ook tasten ze de rechten aan van alle jongeren die daar lopen, werken of wonen.  Dat komt doordat alle jongeren tot 25 jaar deze irritante pieptoon van de mosquito horen. Ook jongeren die niemand kwaad doen. Dat geldt dus ook voor kleuters, peuters en baby's. Kinderen die geen hangjongeren zijn en dus totaal geen overlast veroorzaken.

Al eerder voerde ROOD actie voor het weghalen van deze piepkastjes. Bijvoorbeeld door het laten horen van van zo'n pieptoon in de raadszaal. Normaal gesproken horen alleen jongeren onder de 25 jaar deze pieptoon. Alleen nu werd een frequentie gebruikt die ook voor raadsleden hoorbaar is. De reactie van de burgemeester en de raadsleden op de pieptoon was overduidelijk: de mosquito in de raadszaal moest onmiddellijk uit!!! Helaas kunnen de kinderen in Kanaleneiland de mosquito niet uit doen en horen zij deze pieptoon uren achter elkaar.

Minister ter Horst heeft de inzet van een mosquito 'een brevet van onvermogen' genoemd. Harde woorden aan het adres van een burgermeester Wolfsen die blijft vastklampen aan deze generieke en discriminerende maatregel.

De SP Utrecht vind dat de problemen echt moeten worden aangepakt door te investeren in meer blauw op staat, dus de wijkagent terug de wijken in, en door meer te investeren in jongerenvoorzieningen in die wijken. Pas dan worden de problemen die hangjongeren veroorzaken bij de basis en langdurig aangepakt.

Lees ook het Zwartboek over de Mosquito!