Studenten bezetten bestuursgebouw

1 februari 2010

Studenten bezetten bestuursgebouw

504_14951

Om kwart over zeven heeft een grote groep studenten het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht bezet. De studenten doen dit uit protest tegen de aangekondigde 20% bezuinigingen en de dreigende afschaffing van de basisbeurs. Ze zien deze maatregelen uit Den Haag als een directe bedreiging voor goed en toegankelijk onderwijs voor iedereen.

Vandaag start ook de Landelijke Actieweek Hoger Onderwijs, waarin door heel Nederland actie gevoerd zal worden tegen de afbraak van het Hoger Onderwijs. De SP en ROOD steunen de acties. Teken ook de petitie. (niet meer online)

SP-gemeenteraadslid Chris Baerveldt is maandagmorgen direct naar de Uithof gefietst om namens de SP Utrecht steun te betuigen aan de actievoerders: "Ik ben erg blij met deze actie. Ik werk hier ook als docent Pedagogiek en docenten voelen de bezuinigingen nu al. Bij ons krijgen studenten al 30% minder begeleiding dan twee jaar geleden. Dat komt door bezuinigingen door minister Plasterk en door mismanagement van het universiteitsbestuur. Het wordt tijd om ze eens aan te pakken."

De bezetting vindt ook plaats omdat het College van Bestuur het papieren Ublad heeft afgeschaft ondanks de steun van duizenden studenten, docenten en de gehele Universiteitsraad. Volgens de studenten maakt dit besluit duidelijk hoe ondemocratisch de universiteit wordt bestuurd en ze eisen daarom meer inspraak van studenten en docenten in het bestuur van de universiteit.

Steunbetoging bezetting UUUpdate (11:22) : Een steundemonstratie heeft de Uithof laten horen dat de bezetting gaande is.