SP: Meer voorzieningen en meer blauw op straat in Leidsche Rijn

1 maart 2010

SP: Meer voorzieningen en meer blauw op straat in Leidsche Rijn

Gisteren gingen we, door regen en wind, met een groep SP-ers Buurten in de Buurt in Leidsche Rijn. Net als altijd gingen we langs de deuren om bewoners te vragen naar hun mening. Wat gaat er goed in de wijk en wat kan er beter. Dit keer gingen we naar Leidsche Rijn.

leidscherijn

Het is schrikbarend hoeveel klachten we kregen. En dat in een van de jongste wijken van Utrecht.

Zo zijn er veel mensen die aangeven dat er te weinig te doen is in de wijk. Er zijn, volgens de bewoners, te weinig buurthuizen en te weinig activiteiten. En de buurtcentra die er zijn, zijn zelden open, zeggen ze.  Ook vinden de jongeren dat er voor hen veel te weinig te doen is. Als ze iets leuks willen, moeten ze helemaal naar de stad.

Andere veel gehoorde klachten gaan over de overlast door hangjongeren, te weinig parkeerplaatsen, kleine criminaliteit, vuil op straat en drugsdealers.

Al met al een flinke waslijst.

De gemeente Utrecht is hier echter al jaren van op de hoogte en heeft al die tijd niets gedaan. Of erger nog: de huidige coalitiepartijen (CDA/PvdA/VVD/CU) willen juist bezuinigen op welzijn en cultuur. Dat betekent dat er in de toekomst nog minder te doen zal zijn voor jongeren in de wijken. Ook zijn er steeds minder politieposten in Utrecht en is er steeds minder blauw op straat. Dit alles verergert de situatie in Leidsche Rijn.

De SP pleit dan ook al jaren voor een andere en betere aanpak in Leidsche Rijn:

• Zo willen we dat de gemeente Utrecht in plaats van gaat bezuinigen juist meer gaat investeren in voorzieningen in Leidsche Rijn. Zie de actie van ROOD, jong in de SP en zie dit artikel.
  • Daarnaast willen we ook een strenge aanpak, door meer goede straatcoaches en door meer blauw in de wijk en op straat. Dus de politiepost terug in de wijk, dicht bij de mensen.

De SP zal bij de gemeente blijven pleiten voor verbetering van de leefbaarheid in Leidsche Rijn en zal, samen met de bewoners actie blijven voeren voor betere voorzieningen en voor meer blauw op straat.

Bekijk hier wat we de afgelopen tijd al deden in Leidsche Rijn: