Studenten bedreigd, prijs huisjesmelker bij wethouder

2 maart 2010

Studenten bedreigd, prijs huisjesmelker bij wethouder

huisjesmelker-verkiezing-2010-4

Er zijn dit jaar veel nominaties binnengekomen voor de Huisjesmelker van het jaar verkiezing. Deze verkiezing wordt dit jaar in Utrecht georganiseerd door de ROOD, jong in de SP en USF studentenbelangen. Een onverwachte, en verontrustende ontwikkeling dit jaar was het uitzonderlijk hoge aantal meldingen van intimidatie door bedreigingen en fysiek geweld door huisbazen. Daarom is besloten de prijs niet aan een huisbaas te geven maar in 'bewaring' bij wethouder voor wonen Harrie Bosch, in combinatie met het rapport over de bevindingen.

Download hier het rapport (pdf)

De huisjesmelkerverkiezing wordt sinds 2006 in heel Nederland georganiseerd door ROOD en de LSVB. In Utrecht werkten de SP jongeren werkten dit jaar samen met USF studentenbelangen. De jongerenorganisaties willen met de overhandiging van de prijs aan Bosch benadrukken dat het van groot belang is dat de gemeente de problemen die studenten ondervinden, hoog op de agenda houdt. "De gemeente is een onmisbare schakel bij het aanpakken van de problemen." aldus Joanna O'Connor van USF studentenbelangen. Want op de belofte om snel van start te gaan met huurteams is er voorlopig weinig concrete actie merkbaar van de zijde van de gemeente.

Tijdens het gesprek met de wethouder werd er door de wethouder helaas niets nieuws toegezegd. De wethouder sprak wel zijn waardering uit voor het initiatief van de studenten. Het beloofde huurteam, waar na eerdere huisjesmelker-verkiezingen door ROOD en de USF al op aangedrongen was, zou in de vroege zomer aan de slag moeten kunnen. De wethouder sprak ook nog trots over campus Max, dat echter maar beperkt zoden aan de dijk zet, als het om de oplossing van de kamer-problematiek gaat. Verder werd vastgehouden aan de lijn dat huurders vooral zelf de verantwoordelijkheid hebben als het gaat om hoge huren en brandveiligheid.

huisjesmelker-verkiezing-2010-1

In de aanbevelingen in het rapport spreken de Utrechtse jongerenorganisaties de eigen verantwoordelijkheid van huurders ook niet tegen, maar geven ze juist aan dat als deze genomen wordt, dat bij malafide huisbazen nog al eens kan leiden tot intimidatie of geweld. Ook de dreiging dat jongeren bij een strenge handhaving van de regels, dankzij de gemeente het dak boven hun hoofd verliezen, als zij klagen over brandveiligheid, weerhoudt velen ervan belangrijke stappen te zetten. Boschs 'oplossing' om dan maar niet de ongeschikte kamers te huren is wegens de nog hoge kamernood, niet voor iedereen een verkiesbare optie.

Na het gesprek werd de prijs voor de Huisjemelker 2010 (een groot gouden pak 'huisjesmelk') aan de wethouder gegeven. Graag hadden de jongerenorganisaties deze prijs uitgereikt aan een van de vele huisjesmelkers, die het in Utrecht voor de studenten en goede huisbazen verpesten. Vanwege de bedreigingen dit jaar leek het de organisaties onverantwoord om studenten door de uitreiking van de prijs verder in de problemen te helpen. Er wordt voor hen nu buiten de publiciteit gekeken naar oplossingen. De wethouder heeft intussen de prijs in bewaring om bij de gemeente te benadrukken dat de problemen groot zijn en dat er snel actie moet worden ondernomen. Bosch sprak de hoop uit dat de prijs volgend jaar 'gewoon' naar een huisjesmelker kon gaan.