Collegeakkoord financiele gatenkaas

16 april 2010

Collegeakkoord financiele gatenkaas

"De reclamefolder belooft uitzicht op zee, maar bij aankomst kijk je uit op een blinde muur en is het zwembad niet gevuld." Dat is de reactie de SP op het vandaag gepresenteerde college-akkoord van GroenLinks, PvdA en D66. Deze kersverse coalitie heeft grootse plannen en trekt er voor veel geld uit - maar waar dat allemaal vandaan moet komen?

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Het nieuwe college geeft allerlei geld uit dat er nog niet is. Zo wil men meer geld halen uit grondexploitaties in de bestaande stad. 31 miljoen om precies te zijn. Dat betekent onherroepelijk verzwaring van bouwplannen en groen voor poen. Hoe het college dat denkt te verenigen met meer bewonersinvloed op die plannen en uitbreiding van groen is me een raadsel. Het college spreekt van een 'optimaliseringstaakstelling', dat is in gewone mensentaal gewoon een gat in de begroting."

Verder wordt 'kritisch gekeken' naar de reserveringen voor onderhoud aan maatschappelijk vastgoed (7,3 miljoen) en boekt het college een structurele besparing in van uiteindelijk 55 miljoen op de gemeentelijke organisatie.

Schipper: "Er staan in het akkoord mooie dingen, die zo van onze boodschappenlijst afkomen. Het bewonersplan voor de THEMA-dreven is uit de prullenbak gevist, het woonwensenonderzoek Kanaleneiland Noord wordt leidend bij de ontwikkelingen daar, 'De Kracht van Utrecht' doet volwaardig mee bij de beantwoording van het mobiliteitsvraagstuk, de Vogelopvang krijgt structureel steun, er komt meer geld om de problemen in het onderwijs op te lossen, zoals het binnenklimaat. Dat is natuurlijk geweldig, maar met deze financiële gatenkaas ben ik bang dat het toch vooral wensdenken blijft. Zeker als je bedenkt dat er nog een paar 'optimaliseringstaakstellingen' liggen uit eerdere jaren."

Stadspromotie blijft ongemoeid en het college houdt onverkort vast aan dure grappen als de Vrede van Utrecht en het streven om Culturele Hoofdstad van Europa te worden. Megaprojecten in het Stationsgebied blijven onbesproken, de Jaarbeurs blijft qua erfpacht voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Ronduit teleurstellend vindt de SP het dat er met geen woord wordt gerept over het stoppen met aanbestedingen bij bijvoorbeeld de thuiszorg en de stadsbus.

Schipper's conclusie is dan ook: "Er valt genoeg constructieve oppositie te voeren. Dat zullen we dan ook gaan doen, zoals de mensen dat van ons gewend zijn."