Geef mij maar WSW, dat is beter dan WW

24 november 2010

Geef mij maar WSW, dat is beter dan WW

Bij UW Groen is het iedereen wel duidelijk: het is idioot om de sociale werkplaatsen te sluiten. Dat bleek uit een bezoek dat de SP bracht om de werknemers op te roepen voor de demonstratie in Den Bosch van aanstaande zaterdag. Hieronder het verhaal van de SP-ers.

Het ging erg makkelijk afgelopen dinsdagmorgen. Terwijl we flyers uitdeelden bij de poort zagen we een geüniformeerde toezichthouder op ons afkomen. Tot onze verbazing kwam de beste man vragen of we koffie wilden, en melde dat hij in een schaftkeet de verwarming voor ons had aan gezet. Hoe gastvrij kan je ontvangen worden?

Na veel instemmende reacties van het personeel van de buitendienst besloten we ook naar binnen te lopen bij de kwekerij. Welkom, u werd al aangekondigd op de radio, vertelde het kantoorpersoneel ons. Wij gingen met onze flyers de kassen in waar we direct uitleg kregen over het kweken van allerlei plantjes. Op een afdeling had het personeel een protestlied ingestudeerd, dat uit volle borst ten gehore werd gebracht: 'Geef mij maar WSW. Dat is beter dan WW'.

Na het flyeren hadden we buiten nog even een gesprek met een begeleider. Als de bezuinigingen op de WSW doorgaan komen veel mensen weer de hele dag binnen te zitten, waar ze met medicijnen suf gehouden moeten worden. Terwijl ze nu met zichtbaar veel plezier in de buitenlucht bezig zijn om bijvoorbeeld onze kerstbomen te kweken. De bestuurders in Den Haag en Utrecht zouden gewoon eens langs moeten gaan bij UW Groen in plaats van over het lot van deze mensen te beslissen op hun pluche.

Zaterdag is de demonstratie in Den Bosch; vertrek uit Utrecht om 9u30 op Utrecht CS, onder de blauwe borden.