Meldpunt huisuitzettingen

8 februari 2011

Meldpunt huisuitzettingen

De SP Utrecht heeft een meldpunt geopend waar mensen terecht kunnen als zij menen dat zij ten onrechte hun huis uit zijn gezet. Aanleiding is de uitspraak van de Raad van State die de gemeente Utrecht heeft teruggefloten. Op 17 februari zal fractievoorzitter Tim Schipper om een debat vragen over dit onderwerp. De gemeenteraad wordt niet op de hoogte gesteld als de gemeente overgaat tot uitzettingen. Om toch meer informatie te verzamelen roept de SP mensen op hun verhaal direct te melden.

Na de onrechtmatige huisuitzetting in april 2010 van mevrouw Figg-Haar heeft de rechter de gemeente teruggefloten. De gemeente beweerde zich aan de regels te hebben gehouden, maar de rechter oordeelde anders. Ook in Hoograven is onder bizarre omstandigheden afgelopen oktober een invalide man zijn huis uitgezet door de gemeente. Tim Schipper: "Dit zijn twee gevallen waarin de gemeente mensen letterlijk in de kou laat staan. Een uitzetting is de allerlaatste mogelijkheid, daarna is er geen weg terug meer. De gemeente Utrecht moet bij huisuitzettingen veel zorgvuldiger te werk gaan dan zij tot nu toe gedaan heeft."

Om meer informatie boven water te krijgen zal Tim Schipper in ieder geval van de laatste 10 uitzettingen de motivatie van de gemeente vragen tijdens het raadsdebat. Maar tegelijkertijd roept hij mensen op om vooral ook zelf contact op te nemen met de SP: "De gemeenteraad weet niets over mensen die hun huis uit gezet worden. Daarom wil ik graag van mensen zelf horen wat er gebeurd is als zij dit meegemaakt hebben. Twee zaken in een jaar tijd is verdacht. Wij willen weten of de gemeente dit soort grove fouten vaker maakt."

Bent u van mening dat u onterecht uw huis uit gezet bent, dan horen wij dat graag. U kunt uw verhaal kwijt door een email te sturen naar utrecht@sp.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.