PvdA en GroenLinks akkoord met sloop 234 woningen Camera Obscuradreef

13 april 2011

PvdA en GroenLinks akkoord met sloop 234 woningen Camera Obscuradreef

Gemiddeld 140 reacties op vrijkomende woningen, 234 urgenten erbij op de wachtlijst, huizen zijn prima te renoveren. Toch gaan PvdA en GroenLinks zonder problemen akkoord met de sloop van het complex Camera Obscuradreef.

Complex Camera Obscuradreef: rijp voor de sloop?

In het commissiedebat over dit sloopplan (p.27) citeerde SP-fractievoorzitter Tim Schipper uit het PvdA-manifest 'Betaalbaar wonen voor iedereen': "Er zijn te weinig betaalbare woningen voor mensen met gewone inkomens en voor starters. Juist nu zijn structurele maatregelen nodig om betaalbare nieuwe woningen te bouwen en bestaande woningen te renoveren." Het is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de Utrechtse PvdA-fractie.

Schipper kreeg van PvdA-wethouder Harrie Bosch voor de zittende Mitroshuurders wel de toezegging dat hun huurstijging niet meer zal bedragen dan € 50, bij verhuizing binnen Overvecht Zuid en dat ze niet te maken krijgen met de Donnerbelasting € 120. Of dit ook geldt als ze naar een woning van een andere corporatie verhuizen, moest Bosch nog navragen.

Schipper: "We zullen afwachten of dit in de praktijk inderdaad zo gaat werken. Deze pleisters op de wonde gelden in ieder geval niet voor sloopcomplexen buiten Overvecht, zei de wethouder. We zullen de bewoners in Kanaleneiland Noord en Hoograven inlichten. Dan weten zij waar ze ja tegen zeggen als ze de keuze krijgen wel of niet slopen."

In één ding geeft de SP de slopers wel gelijk. Het is belachelijk dat er in de 80 te renoveren portiekflats niet direct liften worden ingebouwd. Schipper: "Een renovatie voor 30 jaar en dan in deze flats van 5 etages geen liften meenemen is een enorme gemiste kans. De wethouder heeft hier geen invloed op, zei hij, want het is geld van de corporatie. Mis; het is geld van de huurders. Hoog tijd voor huurdersprotest dus!"