2012: kiezen voor de etalage of solidariteit

3 januari 2012

2012: kiezen voor de etalage of solidariteit

Waar geeft de gemeente het geld aan uit in moeilijke tijden? De etalage van de stad, of aan solidariteit met de mensen die het hardst worden getroffen door de crisis en de maatregelen van het kabinet Rutte? De SP kiest voor het laatste. In 2012 zal duidelijk worden waar ons 'linkse' stadsbestuur staat.

Als nieuwjaarswens een uitnodiging van SP-fractievoorzitter Tim Schipper aan de PvdA en GroenLinks.

In 2012 zal ook in Utrecht pijnlijk duidelijk worden waar de klappen van het kabinet Rutte gaan vallen. De gemeente krijgt minder geld voor de bijstand, bijzondere ziektekosten, de sociale werkplaatsen, de jeugdzorg en een aantal andere regelingen. Als het college van B&W dat allemaal één op één doorvertaalt naar de mensen die erop aangewezen zijn, dan raken die in een klap een flink deel van hun inkomen kwijt. Ook de mensen die moeten rondkomen van een minimumloon tot modaal zullen de prijs gaan betalen.

En het lijkt er sterk op dat het college, met de PvdA en GroenLinks aan boord, dat zo gaat doen. "We kunnen niet anders", is steevast hun dooddoener. Dit onder verwijzing naar dat nare kabinet, of naar de afspraken die zijn gemaakt met coalitiegenoot D66.

'Wij zijn 18! Met die oerkreet afficheert de stad Utrecht zich als kandidaat voor de titel culturele hoofdstad van Europa in 2018, in een concurrentieslag met onder andere Maastricht, Eindhoven en de regio Friesland. In alle kandidaatgemeentes is een uitgebreid lobbycircus opgetuigd, met alle kosten die daarbij horen.

Als Utrecht wint, moet de gemeente nog op zoek naar de miljoenen die nodig zijn voor de viering. Er is nog geen geld voor opzij gelegd, maar dat schijnt geen probleem te zijn. Ook schijnt de stad niet zonder een megabibliotheek te kunnen en worden zometeen de nieuwe extra miljoenen voor het muziekpaleis weer ergens vandaan gehaald.

Keuzes voor de etalage in plaats van solidariteit. In de tegenbegroting liet de SP in november zien dat het wel degelijk anders kan. 2012 wordt het jaar van de waarheid. We wensen de PvdA en GroenLinks oprecht veel succes bij hun afwegingen. Onze deur staat altijd open.

Tim Schipper, fractievoorzitter SP