Eis SP ingewilligd: compensatie asbestslachtoffer

22 maart 2012

Eis SP ingewilligd: compensatie asbestslachtoffer

De SP heeft verheugd gereageerd op het collegebesluit om asbestslachtoffer van den Akker alsnog financieel tegemoet te komen. Zijn strijd van ruim een jaar tegen de gemeente Utrecht komt hiermee voor hem en zijn gezin ten einde.

Van den Akker kreeg kanker als gevolg van blootstelling aan asbest in de tijd dat hij werkte voor de Koningin Wilhelminastichting, de voorloper van UW-bedrijven als uitvoerder van de Sociale Werkvoorziening voor de gemeente.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Je krijgt te horen dat je doodgaat en dat dit snel gaat gebeuren. Het laatste waar je in zo'n situatie op zit te wachten is ellenlang juridisch getouwtrek met de gemeente en afschuifgedrag van die kant, terwijl de aansprakelijkheidsvraag zonneklaar is."

Samen met asbestadvocaat Bob Ruers nam de SP het op voor van den Akker, maar er kwam pas beweging in de zaak nadat de media werden ingeschakeld.

Schipper daarover: "Onder druk wordt alles vloeibaar. Het is in feite schandalig dat je zo'n breekijzer nodig hebt om de gemeente daar te brengen waar ze een jaar geleden al had kunnen zijn. Het college schermt graag met goed werkgeverschap. Dit is daar nou niet bepaald een voorbeeld van."

De SP zal er scherp op toezien dat de gemeente bij toekomstige gevallen over zal gaan tot snelle afwikkeling, zoals toegezegd in de beantwoording van de eerder gestelde schriftelijke vragen. Schipper: "Ik hoop natuurlijk van harte dat er niet nog meer slachtoffers zijn, maar ik verwacht van het college dat men in dat geval wél meteen over de brug komt na dit mea culpa."