Openbaar vervoer: Gemeente en provincie aan zet

13 april 2012

Openbaar vervoer: Gemeente en provincie aan zet

Gemeenten in de regio Utrecht en de Provincie moeten zelf zorg gaan dragen voor goed en betaalbaar openbaar vervoer. Dat stelde de SP gisteren in het zgn. AB-BRU-vooroverleg tijdens de commissie Mens en Samenleving.

Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) is van plan om vanaf eind 2012 fors te gaan korten op het buslijnennetwerk in Utrecht en omgeving. In 2013 gaat dit om een bedrag van 4 miljoen euro. Dit is uitgewerkt in de Concept Uitgangspuntennotitie voor het OV voor volgend jaar. Zo wordt een aantal buslijnen opgeheven of ingekort en komt er een tariefsverhoging van 5 %. Het BRU stelt dat kostenbesparing onvermijdelijk is vanwege de opgelegde bezuinigingen vanuit het rijk.

"Onzin", zegt SP-raadslid Michel Eggermont. "Provincie en regio moeten hier hun verantwoordelijkheid nemen en nu in actie komen tegen de plannen."

"Financieel is het haalbaar. De provincie heeft een begrotingsoverschot oplopend naar 20 miljoen in 2015. Maar ook binnen de gemeentelijke begroting van 1,2 miljard moet het mogelijk zijn om 1 a 2 miljoen vrij te maken. Ook de gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen. Wij als raad dienen haar daarop aan te spreken. Ik verwacht dat ook GroenLinks en PvdA daarin meegaan. Die partijen moeten niet huilen om de bezuinigingen vanuit Den Haag, die door het BRU nu 1 op 1 worden doorvertaald."

Verder wilde Eggermont graag kwijt dat het openbaar vervoersplan zoals het er nu ligt de kwaliteit bepaald niet ten goede komt. Het zou efficiënter moeten worden, maar de stervorm van het buslijnennet wordt er alleen maar door versterkt. "Waarom moet alles via het Centraal Station lopen? Straks kan iemand uit Hoograven Zuid voor zijn boodschappen het Smaragdplein alleen nog maar bereiken met lijn 1 naar het CS en na een overstap van daaruit met lijn 8."

Aanstaande dinsdag 17 april staat het OV-plan van het BRU op de agenda van de Raadsinformatieavond tussen 21.15 en 22.30 uur in de raadzaal in het stadshuis in Utrecht.

Tijdens onze acties werd al snel duidelijk dat het plan slecht gevallen is bij de Utrechtse bevolking. De SP verwacht dan ook een hoge opkomst. Aanmelden voor inspreken is mogelijk tot maandag 16 april 10.00 uur. Gewoon binnenlopen kan ook.