Bo-Ex zet levens op het spel aan de Hanoidreef

29 november 2021

Bo-Ex zet levens op het spel aan de Hanoidreef

Foto: Foto: Google Streetview

Het is al langer niet pluis aan de Hanoidreef in Overvecht. De staat van de schimmelwoningen in de flats zorgen al jaren voor gezondheidsklachten bij bewoners. Als klap op de vuurpijl blijkt uit een recente inspectie van de Gemeente dat de flat niet voldoet aan de regels omtrent brandveiligheid. Fractievoorzitter Tim Schipper stelt schriftelijke vragen aan de wethouder over deze schandalige situatie.

Huurders aan de Hanoidreef hebben al jaren elke dag last van schimmel, tocht, vocht en gevaarlijke situaties doordat ramen niet of niet goed sluiten. Woningbouwcorporatie Bo-Ex houdt de huurders aan het lijntje door problemen op te lossen met slecht lapwerk, en de belofte van grote renovatie. Na de noodkreet van de bewoners over mensonterend wonen (zie ook deze en deze artikelen op onze website) volgt een volgend hoofdstuk over het gesol met het noodzakelijke onderhoud, ten koste van bewoners.

Wat is er nu weer aan de hand, vraag je je af? Na een inspectie van de Gemeente werden in juni 2021 wel 13 overtredingen geconstateerd ten aanzien van de brandveiligheid van het gebouw. Onder andere bleken de brandwerende deuren niet brandwerend te zijn, en hingen er sprinklers die niet getest konden worden of ze het wel zouden doen. Essentiële voorwaarden om veilig te kunnen wonen, worden dus al jarenlang aan de laars van Bo-Ex gelapt.

Pas op 20 oktober werd het inspectierapport naar verhuurder Bo-Ex gestuurd met daarin het verzoek de gebreken te verhelpen. De SP Utrecht is verbaasd over de lange tijd tussen de inspectie en het versturen van het rapport. Daarnaast is onduidelijk wanneer de gebreken verholpen horen te zijn. Tim Schipper stelt daarom schriftelijke vragen aan wethouder Diepeveen over het inspectierapport, de termijn van de gesommeerde maatregelen en de controle daarop.

Daarnaast maakt de SP zich zorgen dat er blijkbaar niet geregeld en proactief door verhuurders wordt gecontroleerd op brandveiligheid. Er zijn in Utrecht veel flats die vergelijkbaar zijn met die aan de Hanoidreef, en wachten op grondige renovatie. De SP roept het college op om aan te dringen bij verhuurders op het doen van regelmatige controles, waarbij het college en de gemeenteraad op de hoogte dienen worden gesteld van de resultaten.

Heb jij te maken met – mensonterend - achterstallig onderhoud van je huurwoning? Laat het ons weten via utrecht@sp.nl!

Reacties

Mijn 3 kinderen an man hebben zware Astma en vele allergieën. Ik tevens heb last van benauwdheid. Ontwikkelend in dit huis hanoidreef.
Ook hen ik fybmoyagie en zware bekkeninstabiliteit en nog heel wat chronische klachten.
Ik word helaas niet gehoord. Onze gezondheid is schijnbaar niet belangrijk. Ik vind dit onmenswaardig!

Ik geef dit alles aan jullie door maar wat gaan jullie ermee doen om ONS te redden? WE hebben twee volledige dossiers met alle klachten en het wordt niet DIRECT aangepakt terwijl er echt wel spoed is! Onze armsten kunnen dit beamen.
Gaan jullie ons helpen? Of is het een weer een zware teleurstelling in het systeem en in NEDERLAND!

HARTELIJKE GROETEN,

FATIMA