Behoud Jan en Joop!

17 januari 2022

Behoud Jan en Joop!

Foto: Tim Schipper

Wie kent hem niet, die prachtige muurschildering van Jan Janssen en Joop Zoetemelk op de hoek van de Thomas a Kempisweg en het Thomas a Kempisplantsoen? Vanwege de aanstaande sloop van het complex, volgend jaar, gaat deze echter verdwijnen. Op initiatief van de SP gaat de gemeente kijken hoe en waar de wielertoppers in de nieuwbouw kunnen terugkomen.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Dit soort kunst verfraait de stad en dit is een markant portret van de twee Nederlandse tourwinnaars. Toen ik het idee voor terugkeer opperde in de commissievergadering waar het nieuwbouwplan werd besproken, kwamen er direct positieve reacties, onder andere van wethouder Verschuure. Hij zegde toe ermee aan de slag te gaan. Daar gaan we hem natuurlijk aan houden."

Samen met kunstenaar Daniël Roozendaal en initiatiefneemster uit 2015 Marije Lieuwens werd Tim op 17 januari bevraagd door RTV Utrecht. De opnames zijn hier en hier terug te kijken en te horen.